Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rijk besteedt miljoenen aan media-adviseurs

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rijk besteedt miljoenen aan media-adviseurs

Defensie en Justitie onbetwiste koplopers

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG - De ministeries betaalden de afgelopen twee jaar miljoenen guldens aan media-adviseurs en -trainers en aan externe adviseurs die bewindslieden en ambtenaren assisteren bij de opzet en de uitvoering van grote massamediale campagnes. Daarbij waren Defensie en Justitie koplopers. Landbouw gaf geen cent uit aan externe mediadeskundigen.

Dat blijkt uit antwoorden van premier Kok op schriftelijke vragen van het CDA-kamerlid Koekkoek. De gezamenlijke departementen gaven in 1995 ongeveer 1,4 miljoen gulden uit aan media-adviseurs en -training en 2,7 miljoen gulden aan externe adviseurs voor de opzet van massamediale compagnes. Een jaar later (1996) werd aanzienlijk meer geld uitgegeven: respectievelijk 2,2 en 4,2 miljoen gulden.

Minister Sorgdrager (Justitie) gaf het meest uit aan mediatraining en - adviezen, ruim 1,3 miljoen gulden in de afgelopen twee jaren. In dat bedrag is ruim 750.000 gulden opgenomen voor mediatraining die ambtenaren van Justitie en Binnenlandse Zaken ontvingen in het kader van de parlementaire enquête opsporingsmethoden, de commissie-Van Traa. Aan het mediabeleid rond het Hakkelaar-proces is bijna 88.000 gulden uitgegeven. Verbetering van de voorlichting van het openbaar ministerie kostte bijna honderdduizend gulden.

Werving

Minister Voorhoeve (Defensie) betaalde ruim 1,2 miljoen gulden aan adviezen en training en ook nog eens bijna 3 miljoen gulden aan campagneadviseurs. De adviezen betroffen vooral de Srebrenica-affaire. Bij campagnes ging het vooral om de werving van militairen voor het beroepsleger.

Minister Jorritsma-Lebbink had de afgelopen twee jaar nauwelijks behoefte aan mediatraining en -adviezen, maar aan campagnes gaf zij alleen vorig jaar al meer dan 1 miljoen gulden uit.

Minister Van Aartsen betaalde geen cent aan adviezen, training of campagnes. Zijn collega Wijers (Economische Zaken) huurde geen media-adviseurs in, maar gaf wel bijna een kwart miljoen gulden uit aan campagneadviezen. Ook minister Borst-Eilers gaf alleen geld (675.000 gulden) uit aan externe adviseurs voor campagnes.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Rijk besteedt miljoenen aan media-adviseurs

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's