Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rasechte Amerikaan verzet geen bakens

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rasechte Amerikaan verzet geen bakens

RD-autotest: Opel Sintra 2.2-16V GLS

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is de Opel Sintra een Duitse interpretatie van „the American way of driving”? De uit de kluiten gewassen wagen draagt weliswaar de Europese badge van General Motors, maar is regelrecht afkomstig uit het land van McDonald’s en Coca-Cola. In deze test worden de culturele invloeden tegen elkaar afgewogen. De conclusie mag duidelijk zijn: De Sintra heeft als rasechte Amerikaan onmiskenbaar een Europese opleiding genoten.

Ik mag hem wel, die Opel Sintra. De wagen communiceert door zijn strakke lijnvoering een flinke portie doelmatigheid. Bovendien heeft hij een breed en stoer voorkomen. Vooral het snuitwerk met de forse grille en dito koplampen verschaft de Sintra de nodige uitstraling. De wagen doet onwillekeurig zelfs denken aan de vorige editie van de Chrysler Voyager. Deze markante Amerikaan werd in 1995 door een veel minder karakteristiek exemplaar afgelost

Tijdens de ontwikkeling van de nieuweling conformeerde Chrysler zich te veel aan de heersende opvattingen over de samenwerking tussen styling en luchtweerstand. Opel nam op een niet mis te verstane wijze afstand van deze collectieve dwaling en ontwierp een multi purpose vehicle zoals het hoort: groot, stoer en hoekig. De Sintra als gedoodverfde opvolger van de Voyager.

Krachtbron

Wie de motorhuif van de geteste Sintra oplicht en een blik in het motorcompartiment werpt, wordt door een moderne viercilinder met een cilinderinhoud van 2,2 liter aangestaard. De krachtbron ademt door zestien kleppen en schopt het tot een maximumvermogen van 104 kW/141 pk bij 5400 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 202 Nm en wordt bij 2600 tpm via de voorwielen op het wegdek gebracht. Opel meldt dat de Sintra desgewenst een topsnelheid van 189 km/h kan bereiken en dat de wagen voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h 12,8 seconden uittrekt. De Sintra is dan ook geen langzame jongen en komt met zijn niet onaanzienlijke gewicht van 1595 kilogram verrassendgoed van zijn plaats.

Helaas worden de trommelvliezen van de inzittenden door de inspanningen van de vierpitter behoorlijk geprikkeld. De krachtbron laat namelijk bij vol accelereren overduidelijk van zich horen en verdwijnt pas bij een constant toerental naar de achtergrond. Verder is de Opel mooi stil. De omvang van het koetswerk en de hoogte van het gewicht spelen de Sintra parten wanneer de brandstofconsumptie wordt vastgesteld. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 8,1 pleegt de Opel een gevoelimgge aanslag op het budget.

Weggedrag

Het weggedrag van de Sintra stemt tot tevredenheid. De wagen is mooi stabiel in de rechte lijn en vertoont geen overmatige overhelneigingen in snel ingestuurde bochten. Bovendien is de Sintra voorzien van een comfortabel geveerd onderstel, dat moeiteloos in staat is oneffenheden in het wegdek te verwerken. De schokdempers van de Sintra zijn daarbij voldoende op hun taak berekend. Persoonlijk zou ik liever een stel steviger jongens gemonteerd zien, maar echt nodig is dat niet.

De besturing van de Opel kan mij echter minder bekoren. De wagen is voorzien van een tamelijk indirect werkende installatie, zodat er behoorlijk gehoepeld moet worden om de Sintra de gewenste koersverandering te doen ondergaan. Dat is ontzettend jammer. Het onderstel van de wagen geeft meer dan voldoende ruimte voor een sportief stoeipartijtje op een bochtig traject, maar de besturing neemt de lust daartoe voor een groot deel weg.

De stuurbekrachtiging is overigens uit het juiste hout gesneden en garandeert voldoende gevoel. De versnellingsbak van de Sintra verdient een gemiddelde beoordeling. De remmen daarentegen oogsten niets dan lof. De Sintra vertraagt uitstekend en de remweg blijft onder sterk wisselende belasting ronduit een veilige lengte behouden. Bovendien is de wagen standaard voorzien van ABS.

Interieur

Het interieur is een logisch vervolg op de strakke lijnvoering van het koetswerk. De fabrikant heeft frivoliteiten zorgvuldig vermeden en monteerde een conventioneel ogend en overzichtelijk dashboard. De degelijkheid van het geheel valt overigens een beetje tegen. Opel lijkt voor dit Amerikaanse product kwalitatief minder hoogwaardige materialen te gebruiken dan voor de in Europa geproduceerde modellen informatiepaneel gedomineerd. Een ander belangrijk verschil tussen de Renault en de Opel is de zitpositie ten opzichte van de voorruit. In de Renault zit de bestuurder ontzettend ver van de voorruit en kijkt hij vanuit een tamelijk hoge positie op een lager liggend dashboard neer. In de Opel zit de bestuurder lager en kijkt hij gewoon over het dashboard heen. De buschauffeurbeleving gaat in de Opel veel minder op.

Een conventionele automobilist voelt zich in een Sintra dan ook meer thuis dan in een Espace. De eerste biedt voorin ruimte in overvloed. Hoofd en benen komen niet onvermijdelijk in aanraking met plafond of dashboard. Voorin zit je zelfs behoorlijk ver van elkaar verwijderd. Ik betrapte mezelf er verschillende keren op dat ik onbewust een tikkeltje opzij ging hangen om de afstand tot mijn medepassagier een beetje te overbruggen. De stoelen van de Opel zijn prima vormgegeven en bieden een lekkere portie zijdelingse steun. De draaibare voorstoelen zijn elk voorzien van een middenarmsteun, die vooral op langere trajecten een waardevol detail vormt.

Zitplaatsen

Opel heeft goed begrepen dat een multi purpose vehicle veelzijdig dient te zijn en over meer zitplaatsen hoort te beschikken dan een door de gewoonte voorgeschreven personenwagen. De Sintra is dus standaard voorzien van zeven stoelen en veegt zo de vloer aan met de politiek van merken als Renault, Peugeot en Volkswagen, die zonder blikken of blozen 1500 gulden of meer in rekening brengen voor twee extra stoelen. Opel levert de Sintra desgewenst zelfs als achtpersoons vervoermiddel. Wie 350 gulden extra overmaakt naar de bankrekening van zijn dealer, krijgt in plaats van de achterste twee stoelen een driezitsbank geleverd.

De vijf achterste stoelen van de Sintra zijn in lengterichting verstelbaar. De beschikbare ruimte voor de benen is zowel op de tweede als op de derde rij ruim voldoende. Wanneer de stoelen op de derde rij helemaal naar achteren geschoven worden, is er nog altijd zo’n 460 liter beladingsvolume beschikbaar. Wie de tweede en de derde rij stoelen verwijdert, kan een inhoud van liefst 3763 liter realiseren. Een ruime hoeveelheid slimme details heeft het interieur helaas niet te bieden. Hier en daar is een bergvakje of een beker-houder te bespeuren, maar aan de interieurindeling van een wagen als de Renault Espace kan de Sintra niet tippen.

Gemiste kansen

Opel heeft niet op de standaarduitrusting beknibbeld. Zo is de Sintra GLS standaard voorzien van twee airbags, ABS, Uchtmetalen velgen, zeven stoelen, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bedienbare voorramen, leeslampjes, buitentemperatuurmeter en dakreling. De Sintra is eveneens leverbaar in CD-kostuum en wordt dan voortgestuwd door een 3,0 liter zescilinder benzinemotor met een maximumvermogen van 148 kW/201 pk. De Sintra CD overtroeft de GLS met zaken als een lederen stuurwiel met hoogteverstelling, automatische transmissie, cruise control, metaallak, boordcomputer, elektronisch geregelde niveauregeling, radiocassettespeler, schuifdak en elektrisch verstelbare voorstoelen.

Opel doet met de Sintra rijkelijk laat een poging om in het door hem jarenlang veronachtzaamde segment van de ruimtewagens voet aan de grond te krijgen. De wijze waarop Opel eindelijk het offensief heeft ingezet, verdient in sommige opzichten een compliment. Zo heeft Opel een „good looking American” naar Europa verscheept, die de traditionele Amerikaanse waarden van omvang en volume levend houdt. Bovendien zit de wagen standaard buitengewoon goed in zijn spulletjes en is hij in dat licht bezien ook sympathiek geprijsd. Dat de Opel Sintra geen bijzonder creatieve invulling van het ruimtewagenconcept biedt en tegelijk op technisch gebied geen bakens verzet, zij zo. De overige kwaliteiten maken deze gemiste kansen meer dan goed.


Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 2198 cc; maximumvermogen: 104 kW/141 pk bij 5400 tpm; maximumkoppel: 202 Nm bij 2600 tpm; acceleratie O-100 km/h: 12,8 seconden; topsnelheid: 189 km/h.

Maten
Bandenmaat: 205/65 R 15; lengte: 4670 mm; breedte: 1830 mm; hoogte: 1757 mm; v/ielbasis: 2845 mm; geyyicht: 1595 kilogram; inhoud bagageruimte: 460-3763 liter; inhoud brandstoftank: 70 liter.

Prijs
Opel Sintra 2.2.I6V GLS: ƒ 63.950

Positief
- uitrustingsniveau
- ruimte
- standaard zeven zitplaatsen

Negatief
- verbruik
- besturing
- motorgeluid

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Rasechte Amerikaan verzet geen bakens

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's