Prelude maakt levendige indruk
Honda blaast een beproefd concept nieuw leven in
Wie ongeveer 50 mille in de knip heeft en zich voorneemt dat bedrag aan een sportief ogende en prima presterende coupé te spenderen, dient zijn licht eens op te steken bij Honda. De vernieuwde Prelude vertegenwoordigt namelijk een interessant assortiment.
Nog niet zo lang geleden liet ik me te midden van autojournalisten ontvallen de nieuwe Honda Prelude best een mooie wagen te vinden. Ik heb het geweten. Hoongelach en onbegrip waren mijn deel. Een Honda Prelude Was volgens deze kenners een sportwagen voor naar dynamiek hunkerende vijftigers. Een beetje jongmens zou naar een beter alternatief uitkijken. Een weekje sturen met Honda’s jongste loot heeft me echter in mijn oorspronkelijke opvattingen gesterkt.
Het koetswerk van de nieuwe Honda Prelude roept direct associaties op met de Preludes van de jaren tachtig. Met de introductie van de vorige editie van de Japanse coupé leek Honda een nieuwe weg te zijn ingeslagen. Blijkbaar heeft de tijd oude inzichten doen herrijzen, met het gevolg dat Honda op zijn schreden terugkeerde en een beproefd concept nieuw leven inblies.
Levendige indruk
kende. De zestienkleps vierpitter meet een cilinderinhoud van 2,0 liter en levert een maximumvermogen van 98 kW/131 pk. Deze motor weet de Honda aan alleszins aansprekende prestaties te helpen. 7x claimt de fabrikant een topsnelheid van 201 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 9,2 seconden. De minst bekwame Prelude maakt echter een uiterst levendige indruk, zonder zijn inspanningen vergezeld te laten gaan met overmatige herrie. De motor voelt zich als een echte meerklepsmachine het prettigst in de hogere toerenregionen en nodigt uit tot een pittige rijstijl. Desondanks valt het brandstofverbruik met een gemiddelde van 1 op 10,1 alleszins mee.
De Prelude laat zich als een echte Honda berijden. De wagen stuurt lekker strak en de stuurbekrachtiging garandeert een voldoende hoeveelheid gevoel. Het samenspel tussen versnellingsbak en koppeling vereist in het begin enige aandacht, want de koppeling grijpt heel direct aan. Daarnaast beschikt de Prelude over een prima onderstel met de befaamde ”double-wishbone” (dubbele draagarmen) wielophanging. De wagen trekt met voelbaar genoegen een bocht door en helt daarbij niet noemenswaardig over. Wie echt geen maat kan houden, krijgt onherroepelijk te maken met een over de voorwielen wegglijdende Prelude. Even het gaspedaal loslaten is meestal voldoende om de wagen weer in het gareel te krijgen.
Tegenvaller
Het interieur is zo’n beetje de enige grote tegenvaller. Het dashboard ziet er keurig uit, maar is eigenlijk te braaf voor een sportieve wagen als deze. De stoelen verloochenen de inborst van de auto niet. Ze zien er goedgevormd uit en blijken in de praktijk een lekkere portie zijdelingse steun te verschaffen. Een lendensteun ontbreekt helaas, maar zithoekverstelling op de bestuurdersstoel behoort weer wel tot de standaarduitrusting.
Voorin kan een prima stekje gevonden worden, maar de twee zitplaatsen achterin zouden zelfs bij twee kleuters een storm van protest oproepen. Bovendien zijn de voorstoelen onhandig verstelbaar, want de fabrikant heeft nagelaten een geheugenfunctie in te bouwen. Elke keer wanneer de stoel naar voren geklapt is, dient hij nadien opnieuw versteld te worden.
Honda heeft de nieuwe Prelude 2.0i voor 49.990 gulden in de showroom staan. Voor dat geld is de wagen uitgerust met twee airbags, lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, centrale portiervergrendeling, sportstoelen, luidsprekers voor en achter en nog veel meer. Het enige wat ook tot de standaarduitrusting zou moeten behoren, is een antiblokkeersysteem op de remmen. Honda heeft dit veiligheidsverhogende stukje techniek uit prijsoverwegingen voor een extrabedrag van 2500 gulden in de prijslijst opgenomen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's