Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Renate Dorrestein in de klas

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Renate Dorrestein in de klas

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

E. Kooijmans, docent Nederlands aan het Van Lodensteincollege in Amersfoort, besteedt in zijn lessen aandacht aan de Boekenweek. „Vorig jaar kregen alle Nederlandse scholen -ter gelegenheid van de vijftigste Boekenweek- de mogelijkheid het boekenweekgeschenk uit te delen. Wij hebben dat toen niet gedaan, maar het verhaal is wel besproken. Ook dit jaar komt het boekje van Renate Dorrestein in de klas aan de orde.

Er zijn altijd wel zes of zeven leerlingen in mijn 6-vwo-groep die bijhouden wat er allemaal verschijnt. Vorige week kwamen ze het laatste nummer van Visie nog bij me brengen, vanwege een artikel over het nieuwste boek van Maarten ’t Hart: ”Wie God verlaat, heeft niets te vrezen”. Dat ga ik volgende week behandelen. Voor dergelijke dingen trek ik in de Boekenweek altijd een of twee lessen uit, ook al heb je in een examenklas weinig tijd over. De leerlingen hebben vrienden buiten school, straks komen ze in de maatschappij. Zeker op het vwo heb je als reformatorische school de taak hierin opiniërend en wapenend bezig te zijn”. Overigens behandelen de docenten van het Van Lodensteincollege niet alleen tijdens de Boekenweek moderne literatuur. „Onze literatuurlijst is geclausuleerd: niet alles staat erop. In de zesde klas moeten de leerlingen echter een presentatie houden én een essay schrijven over twee verschillende moderne werken die niet op onze lijst voorkomen. Dit jaar overwegen bijvoorbeeld enkele leerlingen een essay te schrijven over het boekenweekgeschenk. Een op Gods Woord gefundeerd waardeoordeel is dan heel belangrijk”.

Van de invulling van het thema ”Mijn God” had Kooijmans -gezien de leidende figuren- geen hoge verwachtingen. „Ik zag het aanvankelijk in het verlengde van de bekentenisliteratuur van ’t Hart en Wolkers. Je constateert echter -misschien is dat de invloed van het postmodernisme- dat het afrekenen met een christelijk verleden bijna afwezig blijkt te zijn. Bij schrijvers als Komrij en ’t Hart zie je nu veel meer de kille, rationele kritiek.

Binnen christelijk Nederland was het aardig geweest om dit thema op literair niveau uit te werken. Moderne levensvragen hoeven daarbij geen verboden thematiek te zijn. Onze maatschappij heeft behoefte aan auteurs die de mens van nu met al zijn vragen de weg naar God kunnen wijzen”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Renate Dorrestein in de klas

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's