Sterke groei verkeer op ex-tolbrug Echteld
„Van niets naar nergens” is toch iets geworden
ECHTELD (ANP) - De Prins Willem-Alexanderbrug tussen Echteld en Beneden-Leeuwen is sinds de tolopheffing op 1 januari 1996 aanzienlijk populairder geworden. Het verkeersaanbod nam ten opzichte van 1995 met 69 procent toe.
Dat staat in een verkeerseffectenonderzoek dat gisteren door Gedeputeerde Staten van Gelderland werd besproken.
Ten opzichte van 1993 is het verkeersaanbod op de oeververbinding zelfs verdubbeld. Ongeveer de helft van de toename is toe te schrijven aan sluipverkeer. De andere helft bestaat uit verkeer dat wel in de regio moet zijn, maar vóór de tolopheffing andere routes koos.
Vooral bij files en stremmingen door grote drukte bij evenementen in de omgeving neemt de verkeersstroom sterk toe. Het regionale verkeer tussen het Land van Maas en Waal en Tiel is ongeveer gelijk gebleven.
Financiën
De laatste tolbrug van Nederland werd wel spottend „de brug van niets naar nergens” genoemd. De tolbrug, die bij de bouw in 1974 100 miljoen gulden kostte, heeft nooit aan de financiële verwachtingen voldaan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's