Parkeerbeleid steden leidt tot omzetverlies
MKB-Nederland vraagt om aanpassing beleid
AMSTERDAM (ANP) - Het parkeerbeleid in de binnensteden moet veranderen om te voorkomen dat bedrijven nog meer omzetverlies leiden, personeel moeten ontslaan of wegtrekken naar een andere plaats. Dit stelde werkgeversorganisatie MKB-Nederland gisteren.
De organisatie baseert zich op een enquête onder ondernemers in Amsterdam, Zwolle en Eindhoven. De ondernemers zijn in meerderheid ontevreden over het parkeerbeleid. In Amsterdam ligt het percentage op 70 procent, in Zwolle op 60 procent. De laatste drie jaar daalde bij 22 procent de omzet, 5,5 procent heeft daarom personeel ontslagen, 9 procent denkt dit in de toekomst te moeten doen. Eenvijfde van de ondernemers overweegt uit de binnensteden te vertrekken.
MKB-Nederland vindt dat er geen parkeerplaatsen meer mogen worden opgeheven als er nog geen alternatieven ontwikkeld zijn. De tarieven in de binnensteden mogen niet uit de pas lopen met omliggende gemeenten of deelraden. Bedrijfswagens en auto’s van personeel mogen geen schaarse parkeerplaatsen langdurig bezetten. Ook het parkeerbeheer moet zich klantvriendelijker en toleranter gedragen. De voorlichting over het parkeerbeleid moet duidelijker. Met name toeristen weten niet waar ze aan toe zijn. Dit is voor de ondernemers in de binnensteden een belangrijke klantengroep.
Achteruitgang
Voorzitter Wijnolst stelt dat uit de enquête onomstotelijk blijkt dat het huidige parkeerbeleid voor een groot deel verantwoordelijk is voor de economische achteruitgang van binnensteden. Het treft vooral de detailhandel, de modebranche, horeca, klein zakelijke dienstverlening en kleine ambachtelijke bedrijven. „Het moet anders in het belang van alle mogelijke functies die de binnenstad in principe te bieden heeft”.
Hij stelt dat de hele sociaal-economische en culturele aantrekkelijkheid van de binnensteden op het spel staat. Bedrijven die de ruimte en bereikbaarheid zoeken, zijn al voor een flink deel naar de randen van steden verhuisd. „De binnenstad dreigt het kind van de rekening te worden”.
Tweederde van de ondernemers kreeg de afgelopen drie jaar te maken met parkeermaatregelen zoals hogere tarieven, invoering of uitbreiding van betaald parkeren, opheffing van parkeerplaatsen, verlenging van de tijd dat er betaald moet worden en het afsluiten van wegen. In Amsterdam was dat 79 procent, in Eindhoven 58 procent en in Zwolle 53 procent. MKB-Nederland denkt dat het Amsterdamse parkeerbeleid in andere steden navolging zal krijgen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's