Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Winstdaling bij uitgeverij VNU

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Winstdaling bij uitgeverij VNU

Ontbreken buitengewone bate oorzaak

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HAARLEM (ANP) - Het ontbreken van een buitengewone bate heeft uitgeversconcern VNU vorig jaar een winstdaling bezorgd. Het resultaat van het Haarlemse bedrijf kwam uit op ƒ 322 miljoen, vergeleken met ƒ 430 miljoen een jaar eerder. In 1995 kwam de nettowinst echter bijzonder hoog uit door een boekwinst op de verkoop van de Amerikaanse dochter Disclosure.

De nettowinst voor buitengewone resultaten steeg vorig jaar wel met 16 procent tot ƒ316 miljoen. Dit jaar verwacht de uitgever een verdere groei van de winst vóór buitengewone baten en lasten.

De omzet groeide met 10 procent tot ƒ 3,4 miljard. De autonome groei bedroeg 9 procent. Acquisities zorgden voor een omzetgroei van slechts 1 procent, vooral doordat de verkoop van Disclosure per saldo de omzet van nieuwe aanwinsten bijna volledig tenietdeed.

Commerciële televisie was de enige van de zes kernactiviteiten waar VNU een slechter bedrijfsresultaat moest accepteren. De uitgever incasseerde vorig jaar met zijn televisie-activiteiten een verlies van ƒ 1 miljoen, vergeleken met een winst van ƒ 36 miljoen in 1995. De marktomstandigheden van commerciële televisie blijven volgens VNU onzeker, als gevolg van de toenemende concurrentie, maar „enige verbetering” van het bedrijfsresultaat moet mogelijk zijn. VNU heeft belangen in de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) en in het Vlaamse VTM.

Tijdschriften

Bij de andere vijf kernactiviteiten ging het VNU voor de wind. Bij de Nederiandse publiekstijdschriften, met bladen als Panorama, Nieuwe Revu, Libelle en Viva, steeg zowel het aantal lezers als het aantal advertenties. Een reorganisatie en „andere marktbewerking” zorgde ook bij de Belgische publiekstijdschriften voor een beduidend beter resultaat.

Bij de zakelijke informatie was sprake van een grote winstsprong. Het bedrijfsresultaat van de Europese activiteiten steeg van ƒ 37 miljoen tot ƒ 57 miljoen, ondanks verliezen in Italië.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Winstdaling bij uitgeverij VNU

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's