Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MUZIEK OP MAANDAG

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MUZIEK OP MAANDAG

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nuis contra Concertgebouworkest

Ondanks protesten van het Koninklijk Concertgebouworkest geeft staatssecretaris Nuis van cultuur de moed niet op. Het orkest kondigde onlangs aan de nieuwe wettelijke maatregel die 7 procent Nederlandse muziek in de programmering verlangt niet te zullen volgen. Als reden gaven de Amsterdammers dat de wens van de bewindsman niet past in de uitgezette artistieke lijnen.

De staatssecretaris gaat er echter van uit dat het orkest zich na het komende seizoen (1997/1998) tot het uiterste zal inspannen om toch 7 procent Nederlandse muziek in het programma op te nemen. Nuis wijt het niet halen van de 7 procent vooral aan het nieuwe van de maatregel. „De planning voor het seizoen 1997/1998 is verricht in een periode waarin hij nog niet gold”.

De staatssecretaris wil de Nederlandse muziek stimuleren, omdat het publiek er nog steeds weinig belangstelling voor toont. Het huidige marktaandeel van het Nederlandse repertoire ligt al geruime tijd rond de 5 procent. Wie met ingang van het nieuwe seizoen de 7 procent niet haalt, moet rekening houden met een boete van vijf promille van de subsidie voor elke procent te weinig gespeelde muziek. Als dit niet helpt en gesprekken met orkesten ook niets opleveren, zal Nuis naar doeltreffender maatregelen zoeken.

Protesten tegen Nuis’ maatregel

Ook andere orkesten lappen de regel aan hun laars of hebben er geen goed woord voor over. Directeur J. Taat van het Gelders Orkest: „Ik ga niet wegen, meten en tellen. Wij stellen een zorgvuldig programma samen, waarvan Nederlandse muziek deel uitmaakt. Ik word er niet koud of warm van. Of je nu door de hond of door de kat gebeten wordt: een boete of een terugloop in de recette. Die krijg je bij een teveel aan Nederlandse muziek”.

Artistiek leider Kees Hillen van het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft ook niets nagerekend. „Het is een irrelevant meetpunt, een ondoordacht idee. Straks moeten we 18 procent vrouwelijke solisten inhuren of zo. We willen gewoon belangrijk repertoire brengen, waar dat ook vandaan komt”. Hoe de telling van de live gespeelde minuten aan Nederlandse muziek plaats moet vinden, is niet iedereen duidelijk. Moeten cd-opnames meegerekend worden en wat is Nederlandse muziek? Vallen de reeds lang in Amerika wonende Rob Zuidam en Rudy van Dijk nog onder deze catagorie? Schrijven buitenlanders die in Nederland wonen muziek van onze bodem?

R. Wolfensberger van het Contactorgaan van Nederlandse orkesten is nog steeds verbijsterd: „Je probeert het publiek te dwingen dingen mooi te vinden. Dat zal niet werken. Waarschijnlijk zullen orkesten de strafkortingen op hun subsidie verrekenen met het potje voor opdrachten aan Nederlandse componisten.

Een aantal orkesten blijft zeker onder de norm. Het Noord-Hollands Philharmonisch Orkest haalt niet eens 1 procent. Het brengt het komend seizoen vijfenzestig werken, waaronder één Nederlands stuk van een kwartier.

Noemt directeur J. W. Loot van het Nederlands Philharmonisch Orkest het van een bedenkelijk niveau om zo administratief met muziek om te gaan, de Süddeutsche Zeitung spreekt van „De toon van een Sowjet-revisor”. (ANP)

Liberman naar NNO

Victor Liberman (1931) wordt met ingang van 1 augustus chef-dirigent van het Noord-Nederlands Orkest. Hij volgt Hans Drewanz op, die het orkest aan het eind van het seizoen verlaat. Liberman was sinds dit seizoen vaste gastdirigent van het orkest. Samen met Jaap van Zweden was hij jarenlang concertmeester bij het Concertgebouworkest, waar hij op 1 januari vertrok. Liberman zal het orkest per seizoen tien weken dirigeren. Volgend seizoen staat hij ook twee keer bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest op de bok.

Liberman, geboren in Sint Petersburg, woont sinds 1979 in Nederland, in 1985 werd hij benoemd tot eerste concertmeester van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. In datzelfde jaar volgde hij Theo Olof op als concertmeester van het Koninklijk Concertgebouworkest. Liberman is ook docent aan het Conservatorium van Utrecht. De laatste tien jaar was hij eveneens actief als dirigent bij onder meer de orkesten van Birmingham, Manchester, Oslo, het Leningrad Philharmonisch Orkest, het orkest van de WDR in Keulen en het Concertgebouworkest.

Gronings Kamermuziek Festival

Het eerste Internationaal Kamermuziek Festival Groningen lijkt een succes te worden. De Russische violist Vadim Repin (24), de Amerikaanse cellist Nathaniel Rosen en de Franse pianist Pascal Devoyon hebben toegezegd te komen. Zij, en bekende Nederlandse musici als Jaap van Zweden, Herman Krebbers, Godfried Hoogeveen, Ronald Brautigam en Christiaan Bor brengen een divers programma met zeer uiteenlopende stijlen. Er ligt een groot accent op de viool.

Initiatiefnemer is de Nederlandse violist Christiaan Bor. Voor hem gaat er met het festival -van 8 tot en met 17 mei- een lang gekoesterde droom in vervulling. Hij nam het initiatief tot het festival omdat hij als solist het hele jaar de wereld rondvliegt, van concert naar concert. Hij hoopt dat het kamermuziekfestival zich kan ontwikkelen tot een rustpunt in zijn leven en gelegenheid geeft om de contacten met collega-musici die voor het festival zijn uitgenodigd, te versterken. „Voor musici die altijd onderweg zijn, is het heel bijzonder om zo lang op één plek te blijven om te musiceren”.

Passieconcerten St. John’s

Het St. John’s College Choir Cambridge geeft in de week voor Pasen vier concerten in ons land. De zangers brengen onder het thema ”Passion for music” zowel passiemuziek als andere werken van onder andere De Lassus, Byrd, Duruflé, Mendelssohn en Walton ten gehore.

Het wereldberoemde jongenskoor treedt, onder leiding van Christopher Robinson, op in de Amsterdamse Westerkerk (21 maart), Groningen (Martinikerk, 22 maart), de Grote Kerk van Maassluis (24 maart) en Harderwijk (Grote Kerk, 25 maart). Informatie over voorverkoop: tel. 0184-661940.

Concertserie St. Sulpice

De vereniging van orgelvrienden van het orgel in de St. Sulpice (Cavaillé Coll, 102 stemmen, 5 klavieren) heeft een concertserie samengesteld. Achtereenvolgens spelen Daniël Roth (25 maart), John Scott (29 april), Marie-Claire Alain (27 mei), Vincent Warnier (17 juni), Daniël Roth en fluitist Michel Debost (8 juli). Aanvang alle concerten: 20.30 uur. De reisorganisatie Amicitia organiseert een tweedaagse reis om het concert van Marie-Claire Alain bij te kunnen wonen. Zij speelt werken van onder anderen Boëlmann, Franck, haar vader Albert en haar broer Jehan Alain.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 17 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

MUZIEK OP MAANDAG

Bekijk de hele uitgave van maandag 17 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's