Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heineken zet Amstel in in concurrentiestrijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heineken zet Amstel in in concurrentiestrijd

Bierconsumptie in Europa en VS stagneert

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AMSTERDAM (ANP) - Heineken gaat in de harde concurrentiestrijd op de internationale biermarkt meer aandacht geven aan zijn merk Amstel. „Ons Heineken-merk blijft kroonjuweel en basis van de onderneming. Maar Amstel is ook een prachtig merk. De mogelijkheden daarvan zijn nog niet volledig benut”, aldus bestuursvoorzitter K. Vuursteen gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers.

Amstel moet Heineken een sterkere positie geven op de moeilijke markt voor standaardbieren. Het merk Heineken valt vrijwel overal in de wereld in het duurdere marktsegment van de zogenoemde premium-bieren. Alleen in Nederland en Groot-Brittannië geldt het als een normaal pilsje, zij het volgens Vuursteen wel „top-standaard”. Het Amstel-offensief strekt zich uit tot alle hoeken van de wereld. In de Verenigde Staten, waar Heineken met behoorlijk succes Amstel Light verkoopt, komen aan de oostkust nog voor de zomer Amstel 1870 en Amstel Gold op de markt, onder begeleiding van een krachtige reclamecampagne.

Binnen Europa, waar Nederland en Griekenland verreweg de grootste markten voor Amstel zijn, richten de inspanningen zich vooral op Frankrijk en Oost-Europa. „De recente introductie in Frankrijk is zeer veelbelovend. Binnen Oost-Europa is Amstel al een ijzersterk merk in Hongarije en staat Slowakije als volgende land op de rol voor introductie”, aldus Vuursteen.

Meest verkochte merk

De verkoop van Amstel-bier stagneerde vorig jaar op 6,9 miljoen hectoliter. Heineken ging met 4,6 procent vooruit naar 17,9 miljoen hectoliter en is daarmee het meest verkochte merk ter wereld. De totale bierverkoop van het Heineken-concem, dus inclusief locale merken, ging met 10 procent omhoog naar 70,7 milj.oen hectoliter. Alleen de Amerikaanse gigant Anheuser-Busch brouwt meer.

De teleurstellende ontwikkeling in Europa droeg ertoe bij dat de nettowinst vorig jaar daalde van ƒ 664 miljoen tot ƒ655 miljoen bij een omzetgroei van 20 procent tot ƒ 12,2 miljard. Heineken had in september al gewaarschuwd dat de winst lager zou uitvallen. Dat kwam het concern toen te staan op een scherpe daling van de beurskoers. Vrijdag sloot de koers na flinke schommelingen ƒ 8,50 hoger op ƒ 338. Positief voor beleggers was vooral de mededeling dat de winst dit jaar weer zal stijgen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Heineken zet Amstel in in concurrentiestrijd

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's