Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brokkenpiloten horen celstraf tegen zich eisen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brokkenpiloten horen celstraf tegen zich eisen

Goese man kwam om door gestunt Hagenaar

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

MIDDELBURG - Tegen de 33- jarige vlieginstructeur F. K. uit Den Haag is gisteren voor de rechtbank in Middelburg een gevangenisstraf van twee jaar en een ontzegging van de vliegbevoegdlieid van zeven jaar geëist. Zijn 36-jarige leerlingvlieger L. H. uit Delft hoorde een gevangenisstraf van een jaar tegen zich eisen.

Beiden mannen stonden als eersten in de Nederlandse historie terecht voor dood door schuld en het moedwillig vernielen van een vliegtuig. Het vliegeniersduo was op 14 oktober 1995 dermate aan het knoeien tijdens de oefening van een doorstart op het vliegveld in Arnemuiden, dat het vliegtuig overtrokken raakte en in een hangar vloog.

De 39-jarige parachutist Rinus Hoogerland uit Goes, die op dat moment zijn valscherm zat te vouwen, werd door het vliegtuig door de muur gedrukt en overleed ter plaatse. Met name K. lapte alle voorschriften aan zijn laars. Zo werd zijn logboek nauwelijks bijgehouden, werden normale lesvluchten geboekt als instrumentinstructievluchten, was hij niet uitgecheckt op het vliegtuig, mocht hij van de verzekering niet met de Ruschmeyer les geven en was het vliegtuig voor de vlucht niet of nauwelijks gecontroleerd.

Het manual, een soort gebruiksaanwijzing van het vliegtuig en verplichte kost voor elke vlieger, had K. nauwelijks bestudeerd omdat volgens hem een artikel uit ”Piloot en Vliegen” voldoende was. H. was al niet veel beter. Hij had de afgelopen jaren slechts vijftig vlieguren gemaakt. Met veel moeite wist hij het verschil mussen links en rechts voetenstuur. Ook was hij niet in het bezit van een oefenbewijs en was zijn vliegtuig alleen maar verzekerd voor zakelijke en privé- doeleinden.

Lichte verwondingen

K., H. en H.’s echtgenote kwamen er met lichte verwondingen van af. Op de zitting zelf zeiden beide vliegers zich niets meer van het ongeval te kunnen herinneren. Wat K. wel regelmatig te berde bracht, was dat hij talloze vliegers aan een brevet had geholpen en deskundig was op vele vliegtuigen.

De raadslieden van beide vliegers vonden dat hun cliënten moesten worden vrijgesproken. De rechtbank wijst vonnis over twee weken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Brokkenpiloten horen celstraf tegen zich eisen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's