Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stagnatie biermarkt treft Grolsch hard

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stagnatie biermarkt treft Grolsch hard

Eenmalige bate zorgt voor kleine winststijging

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AMSTERDAM (ANP) - De stagnatie op de Europese biermarkt heeft het perspectief voor Grolsch danig vertroebeld. Alleen dankzij een eenmalige inkomstenpost van ƒ 9,2 miljoen en gunstige valutakoersen boekte de bierbrouwer nog een kleine winststijging van ƒ 1,1 miljoen tot ƒ 59,9 miljoen. Dit jaar verwacht het bedrijf uit het oosten van Nederland een winstdaling.

De tegenvallende zomer gooide vorig jaar roet in het eten, maar Grolsch erkent tevens dat de biermarkt in heel West-Europa structureel onder druk staat. „Een groeimarkt is veranderd in een verdringingsmarkt. Vlakke tot krimpende biermarkten zorgden voor enige druk op de marges”, aldus gisteren bestuursvoorzitter P. Snoep.

Grolsch is gevoelig voor de dalende consumptie in Nederland, waar de brouwer nog altijd 63 procent van zijn omzet realiseert. Het bedrijf stelt vorig jaar wel een klein marktaandeel te hebben gewonnen, maar veel plezier levert dat nog niet op: ook als topmerk kan Grolsch zich geen prijsverhogingen permitteren.

Het totale exportvolume nam vorig jaar wel toe, maar de verdiensten groeiden niet mee. In het buitenland, waar de bierbrouwer zijn groei vandaan moet halen, kampt Grolsch met tegenslagen in Engeland, Duitsland, Rusland en China. In Amerika was sprake van „een overgangsjaar”, doordat op een andere distributeur is overgeschakeld. Alleen in Polen, waar Grolsch belangen heeft in twee brouwerijen, heeft de bierbrouwer de wind in de rug.

Vorig jaar is de winst nog enigszins op peil gebleven door een eenmalige bate van onduidelijke herkomst. Topman Snoep wilde alleen kwijt dat de ƒ 9,2 miljoen afkomstig is van een partner die het Grolsch-merk is gaan distribueren, maar wilde niet zeggen om welk land het gaat. „Als exporteur hebben we een kiem geplant, die nu interessant is voor een veel grotere speler”.

De bierbrouwer sprak gisteren tegen dat de bescheiden afzet in Duitsland onder druk staat, maar erkende na enig aandringen wel dat de distributieovereenkomst met partner Brau und Brunen haar langste tijd heeft gehad. Grolsch gaat de verkoop stapsgewijs zelf regelen. Dat was een verrassende mededeling, omdat Snoep enkele jaren geleden het akkoord met de grote Duitse brouwerij nog presenteerde als een doorbraak op de Duitse markt.

De afzet van Rusland, waarover Grolsch eerder zeer enthousiast was, is vooral in de tweede helft van vorig jaar tegengevallen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Stagnatie biermarkt treft Grolsch hard

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's