Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Miljardenfraude bij goederenvervoer in EU

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Miljardenfraude bij goederenvervoer in EU

Europees Parlement brengt vandaag rapport enquêtecommissie in stemming

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

STRAATSBURG - Het Europees Parlement brengt vandaag een rapport, opgesteld door de tijdelijke enquêtecommissie communautair douanevervoer, in stemming. De enquêtecommissie, die bestaat uit leden van het Europees Parlement, heeft onderzoek gedaan naar fraude bij het vervoer van goederen in de Europese Unie. De conclusies van de commissie spreken voor zich: de schade als gevolg van de fraude loopt sinds 1990 in de miljarden, de douanediensten van de landen van de Europese Unie functioneren niet naar behoren, de Commissie en de lidstaten hebben veel te laat maatregelen genomen.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Het probleem van de fraude ligt voornamelijk bij de goederen die de Unie inkomen of uitgaan. Stel dat sigaretten van Amerika naar Spanje worden vervoerd. De sigaretten komen bij de haven van Antwerpen de Unie binnen en worden over het grondgebied van België en Frankrijk naar Spanje getransporteerd. Het zou niet redelijk zijn wanneer de Belgische overheid de belasting op de sigaretten zou innen die in Spanje op de markt gebracht worden. Daarom is afgesproken dat pas op de plaats van de eindbestemming de accijns wordt geheven. Bij de Antwerpse haven wordt slechts een borgsom geïnd die vervalt als de sigaretten in Spanje zijn gearriveerd.

Deze regeling, die in feite inhoudt dat het betalen van de borg wordt uitgesteld totdat de goederen de eindbestemming bereikt hebben, wordt het communautair douanevervoer genoemd. Voor bonafide handelaars is het communautair douanevervoer van groot belang, omdat hierdoor een goedkope en redelijk vlotte afhandeling van douaneformaliteiten mogelijk wordt.

Vervalsen

Malafide handelaars profiteren op een andere manier van het communautair douanevervoer. De fraude bestaat erin dat de fraudeurs erin slagen de inning van de accijnzen op de eindbestemming te ontlopen. Van uitstel weten zij afstel te maken.

Er zijn verschillende manieren om dat te bereiken. Soms ‘verdwijnen’ vrachtauto’s gewoon ergens in de Europese Unie. In dat geval wordt, in principe althans, door de douane wel de borg geïnd. Tot voor kort was deze borg echter maar een fractie van de totale heffing aan accijnzen.

Een verhullender manier van frauderen is de papieren te vervalsen die moeten bewijzen dat de lading veilig op de juiste bestemming is aangekomen. Op deze manier kan men onopgemerkt verschillende keren zijn slag slaan.

Dat fraude loont, blijkt wel uit het feit dat op een vrachtwagen met sigaretten ongeveer 2 miljoen gulden aan accijnzen en belastingen wordt geheven.

De fraudeurs worden geholpen door het slecht functioneren van de douanediensten in de Europese Unie en de kwetsbaarheid van het systeem. Bij het communautair vervoer wordt met de goederen een zogenaamd Tl-formulier meegegeven. Zodra de goederen zijn aangekomen, moet de douane op de plaats van de eindbestemming een kopie terugsturen naar het kantoor waar de reis begon. In ons voorbeeld moet de Spaanse douane het formulier terugsturen naar Antwerpen. Dit dient binnen twee weken te gebeuren. Als het formulier na tien weken nog niet binnen is, moet de douane van Antwerpen een onderzoek instellen.

Samenwerking

Uit het onderzoek van de enquêtecommissie is duidelijk geworden dat het in de regel veel langer dan twee weken duurt voordat het formulier wordt teruggestuurd. In sommige gevallen wel tien tot twaalf maanden. Al die tijd is dan onduidelijk of de goederen op de plaats van de bestemming zijn aangkomen. Mede hierdoor wordt er bijna nooit na tien weken een onderzoek ingesteld. Mocht het al tot een onderzoek komen, dan heeft dit zelden resultaat omdat de fraudeurs alle tijd gehad hebben om de sporen uit te wissen. Daarbij komt nog dat de verschillende douanediensten in de Unie slecht met elkaar samenwerken.

Volgens de enquêtecommissie zijn de nationale regeringen vooral verantwoordelijk voor het slecht functioneren van de douanediensten. Na het opheffen van de binnen grenzen hebben zij hun douanediensten ingekrompen. Met als gevolg dat het de diensten nu aan mankracht ontbreekt om onderzoek te doen naar fraude gevallen. Ook hebben zij geweigerd hun diensten uit te rusten met voldoende en modem materieel. Hierdoor is het controlesysteem nog steeds gebaseerd op het opsturen van papieren.

Nationale diensten

Maar ook de Europese Commissie krijgt kritiek. Zij heeft veel te laat gereageerd op signalen dat er op grote schaal misbruik werd gemaakt van het douanevervoer. De aandacht zowel bij de lidstaten als bij de Commissie was zo gericht op de voordelen van de interne markt dat men de ogen gesloten hield voor de nadelen.

In haar verslag doet de enquêtecommissie aanbevelingen, die het functioneren van de douanediensten in de Unie moet verbeteren. Veel van die aanbevelingen verdienen brede steun. Zo wordt het van groot belang geacht dat de forumulieren niet meer over de post worden teruggestuurd, maar dat er een elektronisch systeem opgezet wordt. Maar vooral de samenwerking tussen de douanediensten moet verbeteren.

Volgens de meerderheid van de enquêtecommissie valt echter het probleem van de douanefraude eigenlijk alleen op te lossen wanneer er een Europese douanedienst komt. Dit laatste is onjuist. De douanefraude is zo groot, omdat de nationale douanediensten niet goed functioneren. Het is daarom zaak maatregelen te treffen die het functioneren van deze diensten verbeteren. Aan een centrale Europese douanedienst, die een belangrijke verantwoordelijkheid van de lidstaten naar de Unie verschuift, is daarom geen behoefte.

M. K. Knevel is medewerker van de eurofractie SGP/GPV/RPF.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Miljardenfraude bij goederenvervoer in EU

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's