„Tot nu toe was ik ’s zondags niet voor 12 uur in Zandvoort”
Bart Sikking bij Renault op de maatschappelijke ladder en Bart Sikking als christen
Hij werkt bij Renault Nederland, Bart Sikking. De voormalige student aan de Evangelische School voor Journalistiek is er verantwoordelijk voor de pr- en de autosportactiviteiten. Kan dat, als christen? „Tot op heden heb ik, als ik zondags op het circuit van Zandvoort moest zijn, altijd kunnen zeggen: Sorry, maar ik ben er niet voor twaalf uur. Ik hecht aan de zondagse samenkomst…”.
In 1988 trok Bart Sikking de deur van de ESJ in Amersfoort achter zich dicht. Hij werd algemeen redacteur bij de Autokampioen. Het KRO-omroepblad Studio volgde. Na een tweede periode bij de ANWB hoorde hij van een vacature op de afdeling pr van Renault Nederland. „Dat leek me een boeiend wereldje”. Vijf jaar later, op 28-jarige leeftijd, werd hij manager van de pr-afdeling. Sikking voelt zich het uithangbord van de onderneming. „Je moet de beleidslijn, de strategie van Renault overbrengen”.
Open onderneming
Wat zijn functie concreet inhoudt? „Ik ben er om richting te geven aan de activiteiten van de pr-afdeling, zit in veel overlegstructuren -bijvoorbeeld rond de introductie van een nieuw model-, in een team dat over de producten van Renault nadenkt en in een kwaliteitscomité. Daardoor hoor je veel en weetje wat je moet doen naar binnen en naar buiten toe. Ik wil vooral zo veel mogelijk naar buiten communiceren. Er moet een beeld ontstaan dat Renault Nederland een open onderneming is, waar ieder met zijn vragen binnen kan komen”.
Heb je bij je sollicitatie gezegd dat je christen wilt zijn, op de Evangelische School voor Journalistiek gezeten hebt?
„Ja, absoluut. Er werd tamelijk neutraal op gereageerd, anders zat ik hier niet. Er is vooral gekeken naar de kwaliteiten. Je moet het vooral zelf weten als je met een christelijke levensovertuiging door het leven gaat. Tijdens het gesprek is vanuit Renault Nederland niet gevraagd wat het voor mij betekent dat ik christen ben. Ik kijk overigens wel iets anders tegen de zondag aan dan mensen die alleen naar de kerk gaan, thuis zitten en koffie drinken. Ik hecht met name aan het gemeente- zijn en daar hoort de zondagse samenkomst bij. Omdat ik ook manager autosport ben, wordt bij races mijn aanwezigheid op het circuit van Zandvoort verwacht. Tot op heden heb ik altijd kunnen zeggen: „Sorry, het spijt me, maar ik ben er niet voor twaalf uur, want ik zit eerst in de kerk”. Dat vind ik belangrijk. Op die manier kun je uiting geven aan het feit dat je christen bent”.
En zegje dan ook: Ik moet om vier uur weer weg?
„Nou nee, want op het ogenblik zit ik in een gemeente die geen middagdiensten kent”.
Had je deze levensstijl ook gehad als je niet bij Renault werkte of is die in de praktijk hier ontstaan?
„Dat is moeilijk te zeggen. Je weet dat in het leven alles in elkaar grijpt. De persoon Bart Sikking heeft zich binnen Renault Nederland op de maatschappelijke ladder ontwikkeld. Daarnaast is er Bart Sikking als christen. Ook daarin zijn er wat stappen geweest. Ik ben in de Christelijke Gereformeerde Kerken opgegroeid. Momenteel zijn mijn vrouw en ik lid van De Meerkerk, een evangelische gemeente in Hoofddorp. Daarin voelen we ons thuis. Die twee lijnen hebben natuurlijk met elkaar te maken”.
Totale rustdag
Wat zijn overtuiging betreft wordt Sikking bij Renault nauwelijks iets in de weg gelegd. „Wat van mij gevraagd wordt, heeft te maken met wat we zelf organiseren. Neem de introductie van een nieuw model, bijvoorbeeld de Espace. Dat gebeurde in Amerika op voorstel van het kantoor in Parijs. De Europese landen mogen een aantal journalisten uitnodigen. Voor het kiezen van de periode moet ik weer rekenen met het RAI-presentatieschema, waarin alle importeurs afstemmen wanneer ze hun nieuwe modellen tonen. Het is heel vervelend als ik een dure reis organiseer en Fiat en Citro en dezelfde datum prikken en je aan dezelfde journalisten moet trekken. Je kunt dan niet altijd om de zondag heen. Voor de introductie van de Espace zijn we op zondag vertrokken.
Ik word door Renault betaald en het bedrijf verwacht dat ik het beste doe om ons product te promoten. Op zo’n moment moet de mens Bart Sikking de christen Bart Sikking toch even opzijschuiven. Als ik anders beslis, zal mijn baas op een zeker moment zeggen: „We moesten maar eens een ander voor je zoeken”. Sikking erkent hiermee dat degene die de zondag als totale rustdag wil heiligen, zijn functie niet kan vervullen.
„Wat voor mij heel belangrijk is als Je lid van een gemeente bent, is dat je een levend lidmaat bent. Je moet actief zijn. Er wordt in reformatorisch Nederland veel over de zondag gediscussieerd. In veel gemeenten is men er naar mijn mening te veel op gefixeerd. Ik zie het gemeente-zijn vooral ook doordeweeks, bijvoorbeeld als een gemeentelid even hulp nodig heeft. Hoe fijn is een goed gesprek dan niet?”
Wielen van de Twingo
„Het allerbelangrijkste van mijn christen-zijn bij Renault is dat ik er open over kan praten. Ik kan er eerlijk in zijn. Dat wil niet zeggen dat het altijd even gemakkelijk is. Je komt soms in een sfeer die zich er niet toe leent over je principes te praten. Dat is vervelend, zeker als er juist een beroep op je geloof wordt gedaan. Hebben we een gesprek over de wielen van de Twango, dan moet je daar het geloof niet bij betrekken. In de autobranche zijn veel mensen niet gelovig. Het is soms best lastig in die groep te getuigen. Een voordeel voor mij is dat ik er hier open over kan zijn. Ik vertel rustig over activiteiten in onze gemeente, die mij een stuk levensvervulling geven”.
Je bent als christen ook verantwoordelijk voor de schepping. Moetje wel naar Amerika om een auto presenteren?
„Dat voorbeeld is terecht. Er is juist een discussie gaande in de autobranche: Moeten we wel zulke extreem verre reizen maken? Het is een ontwikkeling van vele jaren, die je niet in je eentje stopt. Je walt op een bepaalde manier het product onder de aandacht van de pers brengen. Het is natuurlijk plezierig een auto te rijden in een land waar het weer gunstig is. Moet je als journalist in korte tijd alles met een auto doen, dan is een koud en kil klimaat niet ideaal. Maar er zijn grenzen”.
Luie christen
Je kunt proberen in een bedrijf met je christelijke levensovertuiging te overleven, je kunt ook trachten sturend bezig te zijn, waarbij er wellicht compromissen gesloten moeten worden. Bart Sikking kiest voor het laatste. „Absoluut. Anders ga je voorbij aan je opdracht om te getuigen. Tijdens de opleiding aan de ESJ discussieerden we vaak over de vraag: Gaan we bij de EO of het RD werken of willen we getuigen bij een niet-christelijk commercieel bedrijf? Ik koos er niet bewust voor het zoutend zout der aarde te zijn, maar kwam toch bij Renault terecht. Wanneer je zo’n baan aanvaardt, moet je ook dat zout zijn, anders ben je een luie christen en doe je niet wat God van je vraagt”.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 11 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 11 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's