Groningen Airport Eelde
EELDE - klagende omwonenden, een chronisch geldgebrek. Alle bazen van regionale vliegvelden kunnen er verhalen over vertellen. Directeur F. J. van der Werff van Groningen Airport Eelde heeft echter nog een ander probleem. Hij wordt ’s nachts wakker gebeld. En er zit een flinke kras op zijn auto.
Als Van der Werff rond vijf uur op het punt staat zijn kantoor te verlaten, stapt een bodyguard uit een halletje. Voortdurend heeft de directeur een lijfwacht in de buurt, zo blijkt.
Er heerst een gespannen sfeer op de Eelder luchthaven. Al vele maanden. Vliegschoolhouder Wim de Nijs -alias Captain Flintstone- ligt overhoop met het vliegveld. Meermalen is de zaak voor de rechter geweest. De Nijs is sinds 1994 gevestigd op Groningen Airport Eelde en joeg keer op keer de luchtverkeersbeveiliging de stuipen op het lijf. Hij sprak de verkeerstoren aan met een zwaar Frans en Texaans accent, maakte fluittonen en slaakte kreten („Jabbedabbedoe”) uit de strip de Flintstones. Of hij maakte een noodlanding voor een plasje.
Rijkeluiszoontje
Directeur Van der Werff kan er beslist niet om lachen. Zijn gezicht verraadt grote ergernis. „Die man rijdt avond aan avond voor ons huis langs. Hij heeft al met de auto in de tuin gestaan. ’s Nachts word ik wakker gebeld”. De directeur wijst naar buiten: „Er zit sinds dit weekend een grote kras op mijn auto”.
Bij het weggaan groet Van der Werff een personeelslid. „Doe je de voordeur meteen op slot?” De medewerker „Sinds dat die Flintstone hier zit, is de sfeer hier verknald. Die man denkt dat-ie de regels aan zijn laars kan lappen. Het is een verwend rijkeluiszoontje. De vraag is echter hoe je hem juridisch aan moet pakken”. Komende week komt de zaak weer voor de rechtbank in Assen. Tot zover de affaire-Flintstone.
Groei
Onverkwikkelijkheden dus, maar directeur Van der Werff heeft deze week ook iets te vieren. Na een jarenlange, felle discussie, koos het Rijk eergisteren voor de verlenging van de start- en landingsbaan van 1800 naar 2500 meter. Kosten: 25 miljoen gulden. Het Rijk betaalt, belooft het kabinet in de nota over de regionale luchthavens (Relus).
De baanverlenging is omstreden in de regio. Omliggende gemeenten vrezen straks voor de verwachte jaarlijkse exploitatieverliezen te moeten opdraalen. De toekomst van Groningen Airport Eelde hangt voor een groot deel af van de baanverlenging, stelt Van der Werff. „Een langere baan biedt bijvoorbeeld veel meer mogelijkheden voor vakantievluchten. We verwachten wat dat betreft een forse groei”. Momenteel zijn onder meer Kreta, Barcelona en de Canarische Eilanden rechtstreeks te bereiken vanuit Eelde.
Optimistisch
Eelde boert de laatste jaren goed, aldus een optimistische Van der Werff. In 1996 heeft het vliegveld 70.000 passagiers vervoerd, 36 procent meer dan het jaar ervoor. Na de baanverlenging moeten er jaarlijks 100.000 passagiers instappen.
De luchtvaarmaatschappij Fairlines vliegt vanaf Eelde zes maal per werkdag naar Amsterdam. Quick Airways verzorgt iedere werkdag twee vluchten naar Rotterdam, voornamelijk voor personeelsleden van Koninklijke PTT Nederland.
Ook Groningen Airport Eelde moet meer op eigen benen staan, vindt het Rijk. Het jaarlijkse gat in de begroting (in 1996: 3 miljoen) is tot nu toe altijd voor 40 procent door het Rijk gedicht, terwijl de overige aandeelhouders de rest bijlegden. In de toekomst wordt de Haagse geldkraan gesloten. Het Rijk blijft wel de KLM Luchtvaartschool op de luchthaven bekostigen. „Omdat de school een rijksbelang is”, aldus Van der Werff.
Wind
Binnen cijfermateriaal, buiten vliegmateriaal. Tijdens een rondje over de start- en landingsbaan strijkt een een paar honderd meter verderop een Cityhopper neer. ’t Is een leerlingvlieger, weet de autochauffeur. Hè, wat zwabbert dat toestel heen en weer. Is het gezichtsbedrog? De harde wind? Captain Rintstone? Hoe dan ook: oefening baart vliegkunst.
Dit is het laatste deel in een serie kleine portretten van regionale luchthavens. De vier eerdere delen verschenen op 18,19,20 en 21 februari.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 februari 1997
Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 februari 1997
Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's