Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Evolutie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sinds Darwin in 1859 zijn boek “The Origin of Species” publiceerde, is zijn evolutieleer onderwerp van felle discussie geweest. Vanuit bijbelse en godsdienstige overtuiging is zware kritiek op de evolutieleer geleverd. Wetenschappers hebben betoogd dat kritiek op de evolutieleer van vooroordeel zou getuigen. Wie stelt dat tegen de evolutieleer enkel en alleen godsdienstige bezwaren zijn ingebracht, doet echter aan beeldvertekening.

In het bijzonder de laatste jaren zijn er van wetenschappelijke zijde verschillende vraagtekens bij de houdbaarheid van de theorie van Darwin gesteld. Ik denk voor wat betreft het Nederlandse taalgebied aan het boek van dr. J. H. van den Berg “Koude rillingen over de rag van Darwin”. In Amerika verscheen in 1991 een aan de problematiek van de evolutie gewijd boek met de titel “Darwin on Trial”. De Amerikaanse jurist P. E. Johnson heeft daarin betoogd dat de evolutieleer geen bevredigende verklaring levert voor het ontstaan van het leven. Naar zijn overtuiging moet de wetenschap afzien van haar poging om het ontstaan van het leven te verklaren en zich beperken tot het analyseren van het op alle niveaus ontcijferen van de manier waarop de schepping metterdaad functioneert. Daarom is het des te merkwaardiger dat men in ons land kennis van de evolutieleer op wil nemen in het schriftelijk eindexamen biologie van het middelbare onderwijs.

Het is al weer vier jaar geleden dat de Engelse wetenschapsjournalist Richard Milton een breed gedocumenteerd boek schreef over het ontstaan van het leven. Evenmin als Van de Berg of Johnson baseert Milton zijn kritiek op de evolutieleer op de Bijbel. Hij is ook geen orthodoxe protestant of creationist. Bij mijn weten is er tot op heden in de Nederlandse pers weinig aandacht geschonken aan de publicatie van Milton. Voor hen die te maken krijgen met de evolutieleer is het boek “The Facts of Life: Shattering the myths of Darwinism” zeker de moeite waard.

Milton laat met een keur van argumenten zien dat de dateringsmethodes van hen die de evolutieleer voorstaan op meerdere punten onbetrouwbaar en onnauwkeurig zijn. Er zijn tal van aanwijzingen dat de aarde in een recent verleden door grote rampen is getroffen. In de gebraikelijke versie evolutieleer wordt daarmee geen rekening gehouden. Naar Miltons overtuiging is er geen bevredigende wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van de aarde en van het leven. Hij pleit ervoor dat dit in lesboeken eerlijk wordt toegegeven in plaats van te werken met allerlei bedenkelijke reconstracties die niet op feiten, maar op de lege raimten tussen de feiten zijn gebaseerd.

In antwoord op de reacties van bepaalde wetenschappers op zijn publicatie heeft Milton gesteld dat deze laten zien dat men bij voorbaat van het gelijk van de evolutieleer uitgaat, terwijl dat juist het punt is dat bewezen moet worden. Hij stelt dat deze reacties getuigen van wetenschappelijk vooroordeel en dogmatische bekrompenheid. Zijn vraag is waarom het niet geoorloofd is om wetenschappelijke vragen bij de evolutieleer te stellen. Is de evolutieleer dan toch iets meer of iets anders dan een louter wetenschappelijk model ter verklaring van feiten?

Milton bepleit dat het biologie-onderwijs verdeeld wordt in enerzijds een feitelijke en empirische tak en anderzijds een theoretisch model. Bij deze laatste tak hoort de evolutieleer als mogelijke en niet als enige verklaring thuis. Uitgaande van de feiten is de basis voor de evolutieleer fragmentarisch en zelfs meer dan eens tegenstrijdig. De feiten wijzen erop dat er duidelijk een grens is waarbinnen een soort zich door selectie aanpast.

Het boek van Milton is een duidelijke oproep aan de wetenschap om niet aan grensoverschrijding te doen. Als christenen buigen wij voor de Bijbel als Gods onfeilbaar getuigenis ook met betrekking tot schepping en geschiedenis. Juist daarom kan ik het boek van Milton aanbevelen. Evolutie is evenals schepping een zaak van geloof Het is niet zo dat wij ervoor pleiten dat mensen hun ogen sluiten voor feiten en gegevens, maar wel dat zij aan’ feiten en gegevens niet meer ontlenen dan erin ügt. Het geloof in God als Schepper gaat wel boven de feiten en gegevens die wij waarnemen uit, maar er niet tegenin.

N.a.v. “The Facts of Life: Shattering the myths of Darwinism”, door Richard Milton; uitg. Transworld Publishers, Londen; £4,99. Ds. P. de Vries

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 november 1996

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Evolutie

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 november 1996

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's