„Niet politiek dwingen maar apostolair dringen”
Prof. De Kniijf over tijdgeest en politiek
LEIDEN - „Bestrijden van het ongeloof moet niet door middel van de politiek, maar door de prediking. Niet politiek dwingen, maar apostolair dringen is de taak van de christelijke gemeente”.
Dat zei gisteravond prof. dr. G. G. de Kniijf, hoogleraar theologie aan de Rijksuniversiteit in Leiden en schrijver van het veelbesproken boek “Waakzaam en nuchter”. Bij het Leidense dispuut Panopha van de studentenvereniging CSFR hield hij een lezing over christelijke ethiek en democratie.
„In de politiek is het belangrijk om naast het eigene te benadrukken ook aansluiting te vinden bij de tijdgeest en te zoeken naar het compromis”, aldus de hoogleraar. „Het anders-zijn van de christelijke gemeente veronderstelt geloof, maar dat moet je niet proberen door te zetten naar mensen die dat geloof niet hebben. Politiek gaat over dwang en over de vraag hoever je daarin mag gaan met behoud van respect voor de levensovertuiging van een ander”.
„Men moet de democratie niet gebruiken op weg naar een theocratie”, vindt de hoogleraar. „Het ongeloof uitroeien, zoals de Nederiandse Geloofsbelijdenis dat zegt, zou ook alleen maar tot oorlog leiden. Het compromis is vreedzamer. Bestrijden van het ongeloof moet niet door middel van de politiek, maar door de prediking. Niet politiek dwingen, maar apostolair dringen is de taak van de christelijke gemeente”.
Prof. De Kruijf verwees in dit verband naar de gelijkenis van het onkruid en de tarwe die samen op moeten groeien tot de dag van de oogst. Christelijke politici dienen daar dan volgens hem in de samenleving niet aan te tomen. Zij moeten zich richten op de gemeenschappelijke belangen van de “aardse stad” van Augustinus ’ tweerijkenleer, waarvan de “stad Gods” een deel is. Daarin zou dan voor de christen een goede reden liggen om democratisch te zijn en respect uit te oefenen. Wanneer men vrije ruimte zoekt voor eigen overtuigingen, dan moet men ook zo ver mogelijk gaan in hdt ruimte bieden aan andersdenkenden, aldus prof. De Kruijf.
Hijzelf is de eerste om toe te geven dat zijn ethiek van het dubbeldenken een constructie is om te kunnen participeren onder de volle erkenning van de democratie.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 februari 1996
Reformatorisch Dagblad | 19 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 februari 1996
Reformatorisch Dagblad | 19 Pagina's