Uit de kerkelijke pers
SURINAME zending
In het septembernummer van Suriname Zending, het kwartaalblad van liet Zeister Zendingsgenootschap, staat een interview met ds. J. Kent, praeses van de Surinaamse Broedergemeente. Deze kerken willen in Suriname ook daadwerkelijk iets verbeteren. Daartoe werd een driesporenbeleid ontworpen.
„In onze Surinaamse samenleving neemt het negativisme hand over hand toe. Dagelijks worden mensen in de kranten en op de televisie met negatieve zaken geconfronteerd. Dat beïnvloedt de mentaliteit van de mensen, die negatief gaan denken over de politiek, de regering, over alles en iedereen.
De kerken willen nu het tegenovergestelde gaan doen: wij gaan positieve boodschappen uitzenden. Er is een werkgroep samengesteld, die gedurende drie maanden elke dag een voorganger uitnodigt om op de radio een positief verhaal te vertellen. Thema’s zijn bijvoorbeeld: een nieuwe levenswandel, zelfbeheersing, zachtmoedigheid. Eigenschappen gericht op het bestrijden van negativisme”.
Het tweede onderdeel van het programma is gericht op verandering van de politieke cultuur. Ds. Kent: „De wijze waarop in Suriname politiek wordt bedreven werkt niet mee aan een gezonde samenleving. De huidige politiek is grotendeels gebaseerd op groepsbelang. Mensen bundelen zich politiek op basis van hun etnische achtergrond. Als je niet tot een bepaalde groep behoort, kun je geen politieke bijdrage leveren aan het gezond maken van de samenleving. Gevolg: talentvolle mensen gaan- weg naar landen waar ze wel kansen krijgen.
Als je niet meegaat met huidige machthebbers heb je geen inbreng, krijg je geen taak. Dat is verspilling van talent. De ondergrond van dit alles is wantrouwen jegens elkaar.
Daarom moeten we komen tot een andere politieke cultuur op basis van het algemeen belang. De gemeenschap moet op de eerste plaats komen en niet het groepsbelang. We gaan een symposium opzetten dat pleit voor deze nieuwe politieke cultuur, gebaseerd op verandering in denken en doen. Dit nieuwe denken moet nieuwe structuren op gang brengen, waarbinnen wantrouwen plaats maakt voor vertrouwen, opportunisme voor integriteit en eerlijkheid.
Derde onderdeel is het sociale programma. We organiseren aan de ene kant gebedsdiensten, en een symposium over armoede en oecumene, naar aanleiding van een recent rapport dat aantoont dat steeds meer Surinamers onder de armoedegrens zakken. Daarnaast willen we als CCK ook iets concreets doen in de samenleving. We zijn bezig met het opzetten van een gaarkeuken voor de armsten. Dat doen we in samenwerking met het Leger des Heils. Wat we met dit alles beogen is dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen, het groeps- en eigenbelang ondergeschikt maken aan het nationale belang. Dan zal onze toekomst er rooskleuriger gaan uitzien. De kerk moet met al haar overtuigingskracht meehelpen aan deze verandering ten goede”.
MARNIX
G. Lievaart roept op tot gebedsvolharding in Marnix, een uitgave van de Stichting tot bevordering van de evangelieverkondiging in België.
„Meer dan ooit zal het op krachtige gebedsvolharding aankomen, zeker nu Christus wederkomst al meer naderbij komt! We mogen onder geen enkele omstandigheid het bidden nalaten. Altijd bidden en niet verslappen, dat is onze duidelijke roeping, ook voor u! Dit wordt ons ook geleerd in dit gedeelte van Gods Woord. Direct hiervóór in Lukas 17:22 vv. ging het over de dag van de Zoon des mensen. Die eindtijd werd daar scherp getekend in zijn ontstellende afval en verlating van God.. De vergelijking met de dagen van Noach voor de zondvloed en die van Lot spreekt klare taal!
Groot is de benauwdheid en druk, die de gelovigen ondervinden omdat zij aan God en Zijn Woord willen vasthouden, in fel contrast met de massa, die God en Zijn geboden al meer verwerpt!
Het lijkt echter wel alsof er aan die nood nóóit een eind komt, of het bidden vanuit die nood tot God een ”slag in de lucht” is en of Christus nooit wederkomt. Houd u dan maar eens vol!
Welnu, in grote liefde worstelt de Heiland hier om daartoe toch op te roepen. En dat doet Jezus met het voorbeeld van deze ”onrechtvaardige rechter”, die onophoudelijk die weduwe bij zich terug ziet komen om toch maar recht te verkrijgen. Die rechter rekende met God noch mensen. Het recht, dat hij juist ”in Gods naam” beschermen moest, trad hij bewust met voeten. En wat de mensen daarvan zeiden interesseerde hem totaal niets. Pure zelfzucht dreef hem! Voor iedereen verschrikkelijk, doch voor een rechter dubbel erg!
En op zo’n rechter, ontaard als hij is, is deze weduwe (in de Heilige Schrift beeld van weerloosheid en hulpeloosheid) aangewezen om haar recht te verkrijgen tegenover iemand, die haar onrecht had aangedaan. Hij wilde echter per se niet horen! En tóch, tóch hield die weduwe al maar vol! Telkens en telkens kwam ze bij hen terug. Zij werd niet ”murw” van het almaar wachten, zodat ze het maar opgaf.
Zie, dat VOLHOUDEN, daar gaat het hier om. Want eindelijk verschaft hij haar toch recht. Hij is het volledig zat. Hij geeft haar recht, niet opdat hij tenslotte zijn ”rechterlijke plicht” weer vervult, maar uitsluitend om van die vrouw af te zijn! Uit vrees voor zichzelf. Ze kon hem eens in het gezicht slaan!
Welnu, zegt Christus hier, als dan zélfs zo’n ”plichtvergeten” rechter uiteindelijk gehoor geeft, dan toch zeker God, Die immers het recht liefheeft en Wiens grote liefde en zorg zijn uitgegaan naar de mensen, in Jezus Christus! Die hen ook bij name kent. Hij hoort hen zéker, om Jezus wil!
Doch als de ”spanningen van de eindtijd” intussen toenemen, de revolutie tegen God ontstellende vormen aanneemt, dan mag er toch of vertwijfeling optreden! In plaats van moedeloosheid gehoord (wegens het schijnbaar niet gehoord worden) moet er juist te meer, luider en sterker tot God geroepen worden! Steeds intenser, inniger. Als blijk van blijvend vertrouwen en afhankelijkheid van God.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 september 1995
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 september 1995
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's