Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Ramp-Boeing had geen voicerecorder"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Ramp-Boeing had geen voicerecorder"

Kamervragen over uitlatingen ex-Mossad-agent

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HILVERSUM (ANP) - De El Al-Boeing die in oktober 1992 op de Bijlmermeer neerstortte, had geen bandrecorder aan boord waarop de cockpitgesprekken zijn opgenomen. De Cockpit Voice Recorder (CVR) was voor de vlucht verwijderd omdat het toestel militair materieel vervoerde.

Dat zegt Victor Ostrovsky, een exagent van de Israëlische geheime dienst Mossad. Ostrovsky werd gisteravond in het televisieprogramma Nova geïnterviewd. Volgens Ostrovsky komt het regelmatig voor dat bij El Al-vluchten de CVR wordt verwijderd als de Mossad bij die vluchten is betrokken. Een dergelijke handeling duurt nog geen minuut.

Na de ramp is lang gezocht naar de CVR. De recorder is van groot belang omdat het door de gesprekken in de cockpit meer inzicht zou kunnen verschaffen over de oorzaak van de ramp. De Flight Data Recorder, die de vluchtgegevens opslaat, is wel gevonden. De twee recorders vormen samen de zwarte doos.

De Tweede-Kamerleden Rosenmöller (GroenLinks) en Van Gijzel (PvdA) hebben minister Jorritsma van verkeer en waterstaat gevraagd uitsluitsel te geven over de aanwezigheid van de CVR in de El Ai-Boeing. Bovendien willen zij dat de vracht van El Al-vliegtuigen daadwerkelijk wordt gecontroleerd.

„Onzin"

Een woordvoerder van de Rijksluchtvaartdienst noemde het „pure onzin" wat de ex-agent in Nova uitte. Het is volgens hem uitgesloten dat de Israëliërs de CVR uit de Boeing zouden hebben verwijderd zonder dit bij de internationale luchtvaartorganisatie ICAO aan te geven. Bovendien hebben personeelsleden van El Al kort na de ramp de onderzoekers verteld dat er een CVR aan boord was „met typenummer en andere bijzonderheden".

De Israëlische luchtvaartmaatschappij zou op Schiphol echter een bijzondere positie innemen bij de vrachtbehandeling. Door de uitgebreide beveiligingsmaatregelen rond El Al-vluchten bestaat daarbij vrijwel geen openbaarheid en kan de Mossad vrij spel hebben bij het vervoer van militair materieel. Daarom zou de geheime dienst een voorkeur hebben voor Schiphol bij het vervoer van militair materieel, zo bleek uit het televisieprogramma.

Akiva Tor, de woordvoerder van de Israëlische ambassade in Den Haag, bestempelde de verklaring van Ostrovsky als compleet vals. „Het is bedroevend dat een programma als Nova een charlatan als Ostrovsky twee keer in het programma laat optreden. Het is hun geloofwaardigheid die op het spel staat en niet de onze. Twee maanden geleden zei Ostrovsky in Nova dat de Mossad de CVR zou hebben gestolen. Nu horen we van hem dat er geen CVR was".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 november 1994

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

„Ramp-Boeing had geen voicerecorder"

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 november 1994

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's