Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet eens een waterpistooltje

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet eens een waterpistooltje

Leuk, leerzaam en duurzaam, het motto van Engelse speelgoedwinkel Early Learning Centre

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een pistool zul je in de speelgoedwinkel op Spui 3 in Den Haag niet vinden. Turtles evenmin. Het "Early Learning Centre" doet niet mee aan rages en geweld voor kinderen. Over een gewone speelgoedwinkel die nét iets anders is. „Voor mensen die bewust opvoeden".

Zo'n twintig jaar geleden kon het Engelse echtpaar Beale niet het speelgoed vinden dat het zocht. Van doorsnee-artikelen als barbies en allerlei dingen die met rages te maken hebben, moesten ze niks hebben. Ook z^en ze hun kroost liever niet met speelgoed dat naar geweld rook. Mr. en Mrs. Beale zochten daarentegen produkten die stevig en veilig waren, in het algemeen lang werden gebruikt en een opvoedkundig tintje hadden.

Ze zetten een winkeltje op poten en na tien jaar waren er zo'n vijftig filialen in Engeland. Dat werd de Beales wat te veel van het goede. Ze verkochten hun bedrijf aan een groot Engels concern, dat het aantal winkels tot 185 uitbreidde. Zeven jaar geleden zette het ook in ons land voet aan wal. Het eerste Nederlandse Early Learning Centre kwam in Den Haag van de grond. Inmiddels is er ook in Rotterdam, Breda, Eindhoven en Utrecht een te vinden.

Duurzaam

De oprichters van het ELC hadden een eigen filosofie en de voortzetters van hun bedrijf houden daaraan vast. Dat betekent niet dat dat een ELC-winkel op het eerste gezicht opzienbarend veel verschilt van andere speelgoedzaken. Bekende merken zoals Fisherprice en Playschool zijn gewoon verkrijgbaar. „Dat soort speelgoecTis in het algemeen verhoudingsgewijs redelijk duur", geeft Marnix Haanappel, general manager van ELC, toe, „maar het is duurzaam speelgoed, 't gaat jaren en jaren mee. Bovendien ligt onze prijs voor merkartikelen altijd iets onder die van andere zaken. Dankzij peilingen die we elke maand bij de concurrent houden, kunnen we ervoor zorgen dat wij net iets goedkoper zijn".

Het onderscheid tussen een reguliere speelgoedzaak en een ELC zit 'm misschien meer in wat een ELC niet heeft dan in wat het wél verkoopt. Haanappel: „Spul dat na een week kapot is, verkopen we niet. Pistooltjes en geweren vind je evenmin in onze winkels. Er zijn leukere dingen om kinderen mee te laten spelen dan oorlogsspeelgoed. Geweld pikken ze in hun omgeving en van radio en tv al genoeg op. Daarin hoeven wij hen niet aan te moedigen. We zouden het liever willen ontmoedigen.

Overigens merken we wel dat er ontzettend veel vraag naar oorlogsspeelgoed is: „Hebben jullie niet eens een waterpistooltje?" horen we dan. Dat past nu eenmaal niet in onze filosofie. Je kunt best zeggen dat een waterpistool heel onschuldig is, maar als je daarmee .begint, heb je er volgend jaar één in de winkel liggen waar van die zachte balletjes uitkomen en het jaar daarop verkoop je ook gewone speelgoedpistolen. We willen consequent zijn en trekken één lijn".

Creativiteit

Voor rages geldt hetzelfde. Vandaag komt iets op televisie, morgen móet zoonlief het hebben en volgende week is het voorbij. Daaraan doet het ELC niet mee. Ook barbiepoppen en dergelijke worden niet verkocht. Volgens Haanappel is dat duur speelgoed, terwijl de meeste kinderen er verhoudingsgewijs vrij kort mee spelen. '

Wat al die plastic dinosaurussen, dinopuzzels, dinoboeken en andere dinospeeltjes dan in een „anti-rage"-winkel doen? „Die hebben we al vijfjaar. Dan ga je ze toch niet ineens weghalen, omdat er nu opeens een wereldberoemde film over verscheen".

De afdeling "Knutselen en creatief' in een Early Learning Centre is groter dan bij andere aanbieders het geval is: „Knutselen is goed voor het ontwikkelen van creativiteit en bovendien heb je er geen honderden guldens voor nodig", verklaart Haanappel. „Met krijt en een stuk papier kom je al een heel eind. Voor al het andere speelgoed geldt eveneens dat het leerzaam moet zijn. Het moet een meerwaarde hebben. Toch vinden we dat speelgoed in de éérste plaats leuk moet zijn. We zijn een winkel voor kinderen. Daarom hebben we ook een speelhoekje voor hen. Alle produkten mogen uit de verpakking. Elke woensdag houden we een speelmiddag, waarbij de kinderen onder leiding van een van de verkoopsters kunnen knutselen. Ze mogen plakken, kleien, ga maar door. We hopen natuurlijk dat mensen de spullen die we dan gebruiken leuk vinden en meenemen".

Goedkoper

Behalve deze beperkingen is het assortiment van een ELC op een andere manier aan banden gelegd. Er wordt namelijk uitsluitend speelgoed voor kinderen tot acht jaar verkocht. De kleinste kleintjes, tot 5 jaar, krijgen bij het Early Learning Centre de meeste aandacht. Twee derde van het assortiment is vooral voor hen bedoeld. De rest is ook geschikt voor kinderen tot 8 jaar. Reden voor deze beperking van de doelgroep is volgens Haanappel dat het assortiment -voor die groep- daardoor heel groot kan zijn.

Een ELC valt op door zijn overzichtelijke indeling en ruime opzet. Schreeuwerige kleuren en kreten vind je er niet, evenmin als doorgestreepte prijzen ("Van ..., voor ...") en speelgoed dat uit alle hoeken en gaten opduikt, zoals in de reguliere speelgoedzaak net geval is.

Die inrichting van een Early Learning Centre-winkel blijkt enigszins drempelverhogend te zijn: „We wekken daarmee kennelijk de indruk een duurdere winkel te zijn". Volgens Haanappel is die indruk echter geheel onterecht: "Alle bekende merken zijn bij ons per definitie zelfs iets goedkoper dan elders. Al ons Duplo, om maar een voorbeeld te noemen, kost gemiddeld 2 gulden minder dan in andere zaken. Ongeveer 65 procent van ons assortiment bestaat bovendien uit eigen merkartikelen en daarmee kun je uiteraard altijd wat voordeliger zijn".

Bewust

Toch past het ELC zijn inrichting niet aan: „We willen ons onderscheiden. Dat doen we ook door een Engelse winkel te blijven. Namen van produkten en gebruiksaanwijzingen worden alleen vertaald als dat echt nodig is.

Er zijn leukere dingen om kinderen mee te laten spelen dan oorlogsspeelgoed, is de filosofie van het Early Learning Centre.

Verder bieden we extraatjes. Elke zaak heeft bijvoorbeeld een moeder-enbaby-kamer met de nodige voorzieningen. We geven speelgoedparty's en hebben een postordcrbedrijfie, zodat mensen uit onze catalogus bestellingen kunnen doen". Alles wat in een ELC in de verkoop komt, wordt in Engeland getest. „Onze eisen wat betreft veiligheid en afwerking gaan net iets verder dan die van anderen. Er is niets mis met de speelgoedkeuring in Nederland, maar we willen gewoon iets méér. Een voorbeeld: de houten puzzels die hier op de markt zijn, dragen allemaal een keurmerkje. Toch kunnen sommige sneller gaan splinteren. Die willen we niet hebben. De beste mogen dan wat prijziger zijn, we geven daar toch de voorkeur aan".

Het ELC heeft een relatief grote vaste-klantenkring. Haanappel typeert die klanten als „ouders die bewuster leven dan de gemiddelde Nederlander en daardoor ook bewuster opvoeden. Ze maken zich niet met een Jantje van Leiden van de opvoeding af en je zult hen niet zo gauw horen zeggen: Ga de hele avond maar voor de televisie zitten".

Voor meer informatie: 070-3464305. Postorderdienst: 040-445459.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1994

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Niet eens een waterpistooltje

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1994

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's