„Theologie en sociologie samen in LAT-relatie''
GRONINGEN - Theologie en sociologie hebben elkaar nodig in een „LAT-relatie" (LAT = Living Apart Together). Dat pledooi voerde prof. dr. G. D. J. Dingemans vandaag in Groningen in een rede ter gelegenheid van zijn afscheid als kerkelijk hoogleraar praktische theologie aan de Rijksuniversiteit te Groningen. De oratie luidde "Theologie van en voor de praxis. Pleidooi voor een LAT-relatie".
Prof. Dingemans pleitte voor een nauwe wisselwerking tussen wat hij noemde het „binnenperspectief en het „buitenperspectief'. Het binnenperspectief, de benadering van binnen uit, is nodig om voeling te houden met het terrein waarover de theologie spreekt. Het buitenperspectief is nodig om de kerkelijke theologie zichzelf te laten verantwoorden voor het forum van de samenleving, de cultuur en de academie.
Hart van faculteit
De LAT-relatie tussen de reflecterende wetenschapper en de theoloog behoort zelfs tot het hart van een moderne theologische faculteit, aldus Dingemans. De kerkelijke en facultaire vakken moeten een binnen- en buitenperspectief innemen om recht te doen aan de velden die ze beschrijven. Kerkelijke theologie doet het onderzoek van andere academische vakken niet over. „We weten het ook niet beter! En kerkelijke theologie heeft ook de antwoorden niet op vragen die de wetenschap oproept". Theologen doen het onderzoek in solidariteit met het academisch en kerkelijk forum, waarbij in Groningen „soms de solidariteit met de officiële kerkelijke theologie op het spel heeft gestaan". De werking van de Geest is niet alleen aanwezig in de kerk, maar in de hele cultuur, zo verwees Dingemans naar Van Ruler en de proces-theologie. De invloed van de Geest omvat de hele wereld en reikt tot aan het einde van de tijd. Praktische theologie moet de wegen niet uitvinden, maar eerbiedig zoeken naar de „voetsporen en vindplaatsen van God". Praktische theologie hoort zich niet alleen met de kerk bezig te houden, maar met de werking van het Evangelie in de wereld ten dienste van het welzijn van mensen. De kerk heeft geen eigen wetenschap, ze heeft een boodschap van bevrijding meegekregen voor de mensen.
Breuklijnen
Theologie moet zich niet alleen concentreren op de problematiek van de armen, aldus Dingemans, maar zij moet zoeken naar oplossingen voor alle soorten van vervreemding, verschraling en ontheemding. „Daarom ontstaat theologie altijd bij het lezen van de Schrift op de breuklijnen van de samenleving". Prof Dingemans typeerde zijn „vermeende congregationalisme" niet als een te groot vertrouwen in de plaatselijke gemeente, maar als een poging tot minimalisering van het instituut kerk. ,Ambtstheologieën zijn meestal ook machtstheologieën". Zijn werk heeft de afgelopen periode altijd in het teken gestaan van „het geluk, het heil van mensen". Kerkelijke leerprocessen hebben het doel om mensen te helpen bij de zingeving van hun bestaan en bij het vinden van uiteindelijk heil".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 november 1993
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 november 1993
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's