Het einde van de Lydiusmavo
Dordtse school beleeft historisch moment door fusie en dubbelafscheid
DORDRECHT - Het einde is in zicht. In meer dan één opzicht. Na 32 jaar verliest Dorfrecht zijn ds. Balthasar Lydiusmavo. De school aan de Maria Montessorilaan fuseert op 1 augustus met de Plancius in Rotterdam tot het De Swaef College voor (i)vbo en mavo. Het historische moment houdt tevens het afscheid in van twee oudgedienden uit het onderwijs: directeur J. Everse en lerares Engels mevrouw M. de Muynck. Een terugblik.
Helemaal gewend aan het idee dat de school na de vakantie zonder hen verder draait, zijn ze nog niet. Weemoed steekt soms de kop op. „Ik heb hier 31 jaar les mogen geven. Dan wordt zo'n school een stuk van je leven", verklaart mevrouw De Muynck. Everse vult aan. „Het is natuurlijk ook best triest dat we na zo'n tijd onze zelfstandigheid als school kwijtraken. Er is hier altijd een uitstekende sfeer geweest. Iedereen kent iedereen. Leerlingen zijn verrast als je als directeur hen 's morgens feliciteert met hun verjaardag. Dat kan op een kleine school. Alles is overzichtelijker dan op een grote scholengemeenschap. Maar voor de leerlingen is de fusie beter. Ze krijgen straks meer mogelijkheden".
De Lydiusschool startte op 1 augustus 1961 als ulo en is een van de oudste reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs in ons land. De school werd opgericht door het bestuur van de plaatselijke Bogermanbasisschool. Hoofd werd J. Kattenberg, die voor die tijd de scepter zwaaide op de Bogerman. Het leerlingenaantal van 40 groeide explosief en bereikte een hoogtepunt met 483 in 1983. Wat als kasplantje begon, werd de grootste mavo van Dordrecht. 'Concurrentie' bleef de Lydius niet bespaard. De oprichting van reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs in Gorinchem en Rotterdam betekende een forse aderlating. Op dit moment telt de school 370 leerlingen en 21 leerkrachten.
Ambachtsschool
De Lydius bleef altijd een mavo. Waarom? Everse: "Er zijn in het verleden wel stemmen opgegaan om een havo aan te vragen, maar het bestuur stond daar wat huiverig tegenover. Dat voelde meer voor een ambachtsschool. In Sliedrecht en omgeving was men met hetzelfde bezig. De hoofden zijn toen bij elkaar gestoken, maar het is nooit gelukt. In 1983 kwam de Plancius in Rotterdam. Toen was de kans op reformatorisch lbo hier voorbij". Het voedingsgebied van de Lydius strekte zich vooral in de beginjaren uit tot Leerdam en Breda toe! „Er kwamen nogal wat Ibo-leeriingen bij ons. Die raakten we later kwijt aan Rotterdam. Voor de school was dat jammer, voor de leerlingen beter".
Niet gezocht
Mevrouw De Muynck, evenals Everse van Zeeuwse afkomst, belandde na wat omzwervingen in 1961 op de Bogermanschool in Dordrecht. Op slinkse wijze wist schoolhoofd Kattenberg haar mee te krijgen naar de Lydius. "Ik had tussen de middag anderhalf uur vrij. Kattenberg wist dat ik m'n akte Engels had. Op een gegeven moment vroeg hij: Zeg, kun jij niet in je middagpauze 40 minuten Engels geven op de Lydius? De nood drong hem, dat was duidelijk". Engels bleef altijd haar hoofdvak, maar ze gaf ook Nederlands en godsdienst. „Dat was in het begin alleen al nodig om de week vol te krijgen", lacht Everse.
Aan het gezwerf langs dependances in de stad kwam in 1975 een eind toen het nieuwe gebouw aan de Montessorilaan werd geopend. „Allemaal eeriijk materiaal", wijst Everse om zich heen. „Wel zo goedkoop mogelijk natuurlijk, met als resultaat dat we nu met een ingrijpende renovatie zitten". Over de vloerbedekking in de gangen en de lokalen weet de directeur nog een luchtig verhaal te vertellen. „De bedoeling was dat we gewoon linoleum zouden krijgen. Maar de aannemer heeft tijdens een bouwvergadering ingestemd met vloerbedekking. Hij was toen onder invloed. Het kostte hem wel z'n baan".
De fusie met de Plancius heeft Everse, die 26 jaar werkte aan de Lydius, waarvan de laatste tien jaar als directeur, niet zelf gezocht. „Het wordt ons door de overheid opgelegd. In een tijd van schaalvergroting is er geen plaats meer voor een zelfstandige mavo als de Lydius". Doel van de fusie is de vorming van een zogeheten smalle scholengemeenschap met (individueel) voortgezet basisonderwijs en mavo. Beide onderwijssoorten worden straks zowel in Rotterdam als in Dordrecht gegeven. „Dat is vrij bijzonder", meldt Everse. „We worden eerst een dislocatie van de Plancius. Toch krijgen we een brede instroom. In de toekomst zal er ook bestuurlijke samenwerking met de Guido de Brés en de Revius plaatsvinden. Dan pas is er sprake van een brede scholengemeenschap en wordt Dordrecht officieel een nevenvestiging".
Meer leerlingen
Door de fusie ontstaat er een directeursfunctie te veel. Everse besloot op te stappen en gebruik te maken van de wachtgeldregeling. G. J. A. Toonen, algemeen directeur van de Plancius, krijgt de leiding over het nieuwe De Swaef College. Lydiusdocent L. Stolk wordt locatiedirecteur in Dordrecht. Verdere gevolgen voor het personeel heeft de fusie nauwelijks. Wel voor het bestuur. „De bestuursleden die de regio vertegenwoordigden, stappen eruit. Een aantal van hen treedt toe tot het Planciusbestuur. De overige leden blijven zitten, want die vertegenwoordigen de beide basisscholen in Dordrecht", aldus Everse. Het aantal nieuwe leerlingen voor het komende jaar is veel groter dan anders. Zowel in Rotterdam als in Dordrecht kunnen zij twee jaar basisvorming volgen. Dan volgt er een keuze voor mavo (Dordrecht) of een beroepsopleiding (Rotterdam).
Apart nemen
Als zij terugkijken, komen bij zowel Everse als mevrouw De Muynck veel positieve herinneringen bovendrijven. Maar er is ook zorg. „Het gezag van Gods Woord verdwijnt steeds meer uit de gezinnen. Leerlingen worden mondiger, uiten dat vaak negatief', zegt mevrouw De Muynck. „Je moet als leerkracht overal verantwoording van afleggen", vult Everse aan. „Toch moeten we veel begrip voor hen blijven tonen. Onze kinderen leven in een onrustige tijd en hebben ook niet om al die veranderingen gevraagd". "Je kunt niet meer die beleefdheid van hen eisen zoals vroeger", meent mevrouw De Muynck. „Dan heb je geen leven meer. Maar brutaliteit laat zich altijd nog het beste bestrijden door leerlingen apart te nemen. Dat lost vaak veel problemen op".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 1993
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 1993
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's