Een kwARTet kunsthandelaren
Vier kunsthandels, die zichzelf maar vast prominent noemen en die gevestigd zijn in Alkmaar, Utrecht en Mijnsheerenland, sloten zich voor gezamenlijke presentaties in de regio aaneen als kwARTet. Sommige ervan zijn nog niet zo heel lang als galerie of kunsthandel werkzaam. Wim de Boer in Alkmaar en Pronk Collection (Utrecht) moeten hun voortbestaan nog bewijzen. Jan Juffermans is in Utrecht al langer bezig, na eerst als kunstmedewerker van het Algemeen Dagblad en later als galerist in Amsterdam te zijn opgetreden. Hofgalerie, die kunstbemiddelingsbedrijf heet, komt wel vaker uit Mijnsheerenland naar de 'grote' kunstwereld in de Randstad en elders. Gemeen hebben zij hun voorliefde voor de (handel in) kunst der 19e en vroege 20e eeuw. Hun eerste regionale verkoop-presentatie hielden zij nu in het Best Western Resorthotel in Boekelo. Rond de paasdagen stallen ze hun waar uit in het Dorinthotel in Eindhoven en rond Koninginnedag in de Orangerie in Overveen. Hun kunstenaars zijn vrij bekend en de prijzen zijn navenant. Sinds Springer, de Koekkoeken, Charles Leickert en andere 19e-eeuwers ontdekt zijn -omdat de 17e-eeuwse landschapsschilders óf niet meer op de markt kwamen óf volstrekt onbetaalbaar werden- is er op elke oude-kunstbeurs van RAI en Maastricht tot Autotron immer een flink aanbod uit de 19e eeuw. Maar nu deze grote namen ook weer onbetaalbaar worden, komen er vaker mindere grootheden in de aanbieding. en landschappen van Springer of Leickert of voor H. Koekkoek, die hier aanwezig was met "Scheepsbewegingen" en met de 'marine' "Bij Groningen". Dichter bij onze tijd zijn de Haagse, Larense en Amsterdamse School, hier in de personen van J. Zoetelief Tromp, Breitner, Krabbé, Isaac Israels met zijn "Pulcinelle en Columbine", Jan Toorop en anderen. Jan Sluijters wordt met zijn Amsterdamse stadsgezichten de eerste luminist (licht-kunstenaar) genoemd. Na het impressionisme is ook het expressionisme bij kwARTet in de aanbieding: Dirk Filarski, H. Ie Fauconnier, de Belgen Floris Jespers en Gustave De Smet. Maar bij welke School mogen we "De verleidster" van Han van Meegeren onderbrengen? En waar Anton Heyboer, Nicolaas Wijnberg, Kees Maks en Cees Bantzinger? En waarom waren er bij Wim de Boer ook drie mooie Helmantels te koop, waarvan twee voor meer dan een halve ton? En de naïef Sal Meijer? Van een scherp afgegrensd aanbod uit de 19e en vroege 20e eeuw was niet echt sprake. De prijzen liepen nogal uiteen; van pakweg drie mille voor een minder bekende naam tot vele tientallen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 29 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 29 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's