Dubbele pet
Commentaar
In het Nederlandse onderwijsbestel kennen we openbare scholen en bijzondere. Die bijzondere scholen dragen meestal een godsdienstige signatuur, maar dat hoeft niet. Er bestaan ook bijzonder-neutrale scholen. Het bijzondere van een bijzondere school is dat zij gebaseerd is op een particulier initiatief. De openbare school daarentegen gaat van de overheid uit.
In de praktijk is dat veelal de gemeentelijke overheid. Het Rijk had vanouds ook een aantal scholen voor voortgezet onderwijs, maar het beheer daarover is de afgelopen jaren veelal aan de gemeentebesturen overgedragen.
Naast hun taak als bestuurder van de gemeentelijke openbare scholen hebben gemeentebesturen echter ook algemene onderwijstaken te vervullen. Dat leidt tot een situatie van dubbele petten. De wethouder van onderwijs is verantwoordelijk voor zijn eigen openbare scholen, maar ook voor het totale gemeentelijke onderwijsbeleid.
Vandaar dat er al lange tijd stemmen opgaan om die situatie te veranderen. Door een grotere verzelfstandiging of zelfs privatisering van het openbaar onderwijs zouden openbaar en bijzonder onderwijs meer in een vergelijkbare positie komen te verkeren ten opzichte van de (gemeentelijke) overheid.
De bestuursvorm van het bijzonder onderwijs blijkt immers over het geheel genomen goed en goedkoop te werken. Terwijl de openbare scholen bestuurd worden door betaalde krachten (ambtenaren), wordt dat in het bijzonder onderwijs door vrijwilligers gedaan. Bijzondere scholen hebben ook meer binding met hun achterban en kunnen daar ook gemakkelijker een beroep op doen voor financiële steun.
Toch zit hier duidelijk een addertje onder het gras. Het streven om de band tussen het gemeentebestuur en de openbare school losser te maken, gaat veelal gepaard met de wens om de gemeentelijke overheid meer greep te geven op het onderwijs als geheel. Als de gemeente haar dubbele pet heeft afgezet, kan zij immers openbaar en bijzonder onderwijs gelijkelijk tegemoet treden.
Vandaar dat het CDA en de kleine protestantse partijen zich in deze zaak terughoudend opstellen. Dat bleek donderdag ook wel in het overleg van staatssecretaris Wallage met de Tweede Kamer. PvdA, VVD, D66 en Groen Links zagen daarentegen een actiever gemeentelijk onderwijsbeleid, gecombineerd met een bestuurlijke vernieuwing van de openbare school, wel zitten.
Het valt te vrezen dat in gemeenten waar CDA, SGP, GPV en RPF een minderheidspositie innemen de sympathie van het gemeentebestuur en ook van de afdeling onderwijs op het gemeentehuis (die altijd sterk op het openbaar onderwijs is gericht geweest) voor de christelijke scholen niet groot zal zijn. Daarom is het gevaarlijk om mee te werken aan een belangrijke uitbreiding van de bevoegdheden van de gemeenten ten aanzien van de bijzondere scholen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's