Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

K^gBBBQBDDDQBIS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

K^gBBBQBDDDQBIS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Redactie: Geertje Otten

Spoorsuper (I)

De klant is koning, totdat de klok zes of -in sommige gevallen- half zeven slaat. Daarna is het afgelopen. Het winkelpersoneel gaat van zijn welverdiende avondrust genieten en het volk moet zich tot de volgende morgen behelpen met wat er nog in huis is. Als de melk zuur blijkt te zijn en de broodtrommel leeg, kan hoogstens de buurvrouw nog voor een oplossing zorgen. Zoals dat ook altijd een goede gewoonte is geweest. Maar ja, wat te doen als de verhouding met de buurvrouw niet zo bijzonder is of als ze net niet thuis is?

In een aantal grote steden zijn sinds een paar jaar avondwinkels, die tot in het holst van de nacht open zijn. Daarnaast waren er eigenlijk geen alternatieven. NS-dochter Servex probeert sinds eind vorig jaar of er mogelijkheden zijn om een 24-uurswinkel uit te baten. In Breda werd de eerste geopend, sinds

Spoorsuper (II)

Servex heeft de automaat voorzien van ongeveer 190 verschillende produkten, de meest voorkomende dagelijkse boodschappen. Overal is aan gedacht. Je kunt het zo buitensporig niet verzinnen, of het is via deze winkel te betrekken. Cassettebandjes, leverpastei, wc-papier, melk, zeep, soep, maandverband, yoghurt met vruchten, meeneemmaaltijden en pannekoekmix. Wie zo uit de trein het liefst direct naar huis gaat, hoeft echt geen omweg via een supermarkt te maken. Mits hij of zij natuurlijk bereid is iets extra te betalen.

Een pak Appelsientje kost bij Servex bij voorbeeld 2,25 gulden, terwijl er in een doorsnee supermarkt nog geen 2 gulden voor betaald hoeft te worden. Een half brood (wit of bruin) staat in de automaat geprijsd op 2 gulden. Bij een warme bakker heb je voor 1,50 gulden vaak wel een halfje van de grofste korrel. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Boursin kost hier -evenals een pot Calvé-pindakaas- 3 gulden en een kwartje, een fles Dubro 3 gulden en een halve liter ossestaartsoep van Unox 2,75 gulden. Op een doordeweekse dinsdag in een tijdje is ook Deventer zo'n spoorsupermarkt rijk. Wie op het laatstgenoemde station de trein uitstapt wordt door een soort groot uitgevallen gele ballon in beurs-model geattendeerd op de aanwezigheid van deze winkel.

Eenmaal buiten het gebouw, blijkt dat we ons geen al te grote voorstellingen van het verschijnsel moeten maken. De spoorsuper blijkt niet meer te zijn dan een enkele meters brede automaat, afgeschermd met glas. Van personeel is geen sprake, klanten staan buiten op straat hun boodschappen uit te zoeken. Het systeem werkt min of meer op de manier waarmee op stations ook blikjes frisdrank en snoepgoed aan de man worden gebracht. Belangstellenden tikken het nummer van een door hen gewenst produkt in, stoppen geld in de daarvoor bestemde gleuf en kunnen vervolgens het artikel uit een bak pakken. maart trekt de automaat louter kijkers. Giechelende schoolmeiden willen er wel wat van zeggen, maar kopen doen ze niets. ,,Ze hebben hier alles, maar volgens mij is het wel duur". De automaat staat tussen de ingang van het station en het busstation in. Voorbijgangers wagen er een oogje aan, maar gaan niet tot aankopen over. Eigenlijk is de spoorsuper natuurlijk ook niet voor gebruik overdag bestemd.

Het idee is over komen waaien uit Zwitserland en Duitsland, waar dergelijke automaten al veel langer bekend zijn en bij het publiek erg in trek zijn. Frank Broekhuizen, marketing-manager bij Servex, vertelt in het in de trein verspreide blad Rails dat het op het hoofdstation in Zurich rond middernacht altijd spitsuur is bij de automaaat. Er wordt een halfjaar proefgedraaid. Daarna wordt er gekeken wat de verkoopresultaten zijn. Met de installatie van een automaat is een investering van tussen de 1,5 en 2 ton gemoeid. Als daar op jaarbasis een omzet van 4 tot 5 ton tegenoverstaat, is het idee volgens Servex een succes. Dan zullen er ongetwijfeld meer 24-uurs-automaten bij komen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

K^gBBBQBDDDQBIS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's