Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het antwoord op twee plus twee

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het antwoord op twee plus twee

Directeur Sneep over 25 jaar heao: „'t Leeft en we zijn tevreden over de kwaliteit van de opleiding"

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het hoger economisch en administratief onderwijs (heao) bestaat 25 jaar. Vanmiddag werd in Veldhoven een bescheiden feestje gevierd. Het Nederlandse bedrijfsleven verkeert immers in een onzekere positie... Het heao zit echter niet bij de pakken neer. Credo: Een onzekere wereld vraagt om creatieve managers. Eigenlijk bestaat het heao als zodanig niet meer. Tijdens de enkele jaren geleden afgeronde herschikkingsoperatie in het hoger beroepsonderwijs (hbo) werden de meeste heao's onderdeel van hogescholen. Daar vormen ze nu de economische sectoren. Er zijn twee christelijke hogescholen met een dergelijke sector: Windesheim in Zwolle en Ichtnus in Rotterdam.

Drs. P. Sneep, algemeen directeur van de sector economie en management van de Haagse Hogeschool, kan zich de fusieperikelen van destijds nog levendig voor de geest halen. Vanaf een veilige post als docent aan de Vrije Universiteit dook hij in het management van de hogeschool in de hofstad. „Eén groot slagveld", herinnert hij zich. „Er zijn immers altijd meer mensen dan stoelen". Zijn sector is destijds opgebouwd uit twee verschillende heao's en twee andere, oorspronkelijk zelfstandige, economische opleidingen. Nu heeft Sneep 380 personeelsleden en 4200 studenten onder zijn hoede. De totale Haagse Hogeschool telt maar liefst 13.000 studenten.

Goede voorbeeld

Sneep (Nederlands gereformeerd) probeert zijn werk aan de openbare hogeschool te doen vanuit een christelijke visie. Hoe? „Betrouwbaarheid uitstralen, mensen laten weten dat ze op je aan kunnen, een stuk loyaliteit. Zaken die rechtstreeks uitje beginsel voortkomen. Het slechte voorbeeld wordt toch wel nagevolgd, van het goede m£^ je hopen dat ze het doen".

Waarom kiest iemand voor een heaoopleding? Sneep: „Twintig jaar geleden was het woord "winst" vies; velen kozen voor studies in de sociale hoek. Onze sector biedt al jaren een praktisch gerichte beroepsopleiding. Het spreekt veel studerenden meer tot de verbeelding dan economie studeren aan een universiteit". De minister wil dat de relatie hbo—wetenschappelijk onderwijs inniger wordt...

Sneep pakt pen en papier en tekent twee ellipsen. „Langzamerhand is de ene ellips, de universiteit, in de richting van de andere, het hbo, opgeschoven. Het wetenschappelijk onderwijs is op drift richting hoger beroepsonderwijs. Zij beseffen best dat de beroepsgerichte component meer en meer in beeld moet komen. Maar wij kunnen dat als hbo veel beter. Als mensen uit de universitaire wereld dat vanwege het studentenaantal ook niet". willen, lukt dat Het zich richten op de praktijk brengt ook gevaren met zich mee. Als het met de economie minder gaat, zal dat in de opleiding te merken zijn.

„Ja, als de bedrijvigheid in Nederland afneemt, kan daardoor ook de belangstelling voor onze opleiding afnemen. Uit een onderzoek van anderhalfjaar geleden door de Hbo-raad is echter gebleken dat

Drs. P. Sneep: „Als de bedrijvigheid in Nederland afneemt, kan daardoor ook de belangstelling voor het heao afnemen ". Foto Jos van Leeuwen de werkloosheid bij hoger economisch opgeleiden uiterst gering is. Binnen drie maanden na het afstuderen heeft iedereen een baan".

Sneep is niet pessimistisch over de huidige toestand in Nederland, ondanks de onzekere positie waarin DAF, Philips en Fokker, boegbeelden van de Nederlandse economie, zich bevinden. „Je ziet vaak dat bedrijven de conjunctuurdip gebruiken om nog wat vlees weg te snijden. Veel bedrijven waar het momenteel slecht gaat, zijn heel centraal georganiseerd. Lange lijnen betekent een geringe flexibiliteit in de organisatie. Kleinere eenheden kunnen adequater inspelen op de ontwikkelingen. Dat zie je dan ook steeds meer ontstaan". Laat u de oren hangen naar wat het bedrijfleven graag wil?

Sneep: „De werkgeversdubs willen altijd dat wij heel snel naar hen luisteren. Ons verhaal is dan: We hebben een eigen verantwoordelijkheid. Het gekke is altijd, dat het bedrijfsleven wil dat je aan de huidige vraag voldoet, terwijl een onderwijsinstelling mensen moet opleiden die pas over vier of zes jaar aan het werk kunnen. Beroepsonderwijs mag dus best anticiperen, maar niet de cycli van het bedrijfsleven volgen".

't Leeft

„Het bedrijfsleven kan niet zonder opleidingen. Ze hebben ons net zo hard nodig als wij hen. Daarbij verliezen de overkoepelende werkgeversorganisaties wel eens uit het oog dat er een verschil bestaat tussen Albert Heijn en de kruidenier op de hoek; Is er schaarste binnen de markt, dan klinkt de roep naar generalisten. Is er een overaanbod, dan vraagt men specialisten".

Sneep heeft het graag over „een gezonde opleiding" als hij over het heao praat. „'t Leeft, we zijn tevreden over de kwaliteit en mensen krijgen absoluut een baan". Het beeld van een heao 'er is dat van een snelle jongen, keurig in 't pak, koffertje en lease-auto...

Sneep ding kun glimlacht. je de types „Tijdens de opleial herkennen". Aan de hand van een mopje maakt hij ze duidelijk. „Een directeur van een groot bedrijf laat de nieuwe adjunct-directeuren bij zich komen en vraagt deze wat twee plus twee is. De technicus zal zeggen: Vier komma nul, nul, nul. De commerciële man antwoordt: vijf, en hebben?" Pak 'm beet, tussen drie en de controller zegt: Wat wilt u eruit Zijn de studenten sterk gericht op het materiële? Ja, de betrokkenheid is niet altijd die betrpkkenheid die ie zou wensen op datgene wat er meer onder de zon is. Tijdens diploma-uitreikingen wijs ik de geslaagden op hun maatschappelijke lijkheden. Je leeft van heden en een hoger

verantwoordede gegeven mogelijkopgeleide heeft ook een hoge maatschappelijke verantwoordelijkheid".

In de christelijke opleidingen, weet Sneep, komt het karakter niet intrinsiek in de studie naar voren. „Je kunt mensen ook niet iets vanuit jouw christelijke standpunt opleggen. Dat zou van hoogmoed getuigen. Wel kun je proberen de mensen te wijzen op hun verantwoordelijkheden. Op bij voorbeeld een met de middelen. Het het omgaan met geld niet slechts in een moet tijdens de komen'. doelmatig omgaan rentmeester zijn, en goed. 21oiets moet

apan vak ethiek, maar hele opleiding aan de orde Wat is christelijke economie?

Stilte. „Ik kan nitie van geven". er geen sluitende defiWaarom is er geen gereformeerde of reformatorische heao? „Die behoefte is er blijkbaar niet geweest. We hebben meer gekozen voor de terreinen van de menswetenschappen, waarbij de opvoeding een sterke rol speelt. Sociologie, psychologie, agogisch werk. De vertaling vanuit de wetgeving van Mozes richting economie wordt vaak beperkt gemaakt. Je komt dan uit op zaken als sabbatsjaar en het braakleggen van land".

„Toch was het niet gek geweest. In de accountancy kwam je zeker voorheen veel gereformeerden tegen. Het controle-aspect trekt toch. En dan de handel. Daar zitten ook veel kerkelijke mensen".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Het antwoord op twee plus twee

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's