Downtown: antwoord op stadsverkeerprobleem
Het is niet bepaald een mooi autootje, de Downtown, die Fiat als prototype op de autosalon van Geneve liet zien. De Downtown is niet snel, niet groot en niet gestroomlijnd. In feite is het een foeilelijk ding. Maar het is volgens Fiat wel het autootje waarmee we de problemen van het verkeer in de stad kunnen oplossen. In de steden van de toekomst mogen geen auto's meer rijden die schadelijke gassen uitbraken. Vandaar dat Fiat het wagentje uitrustte met elektro-aandrijving. De Downtown heeft zelfs twee elektromotoren gekregen: bij ieder achterwiel één. Wiel en elektromotor vormen één geheel, zodat er geen componenten nodig zijn voor de overbrenging en er meer ruimte overblijft voor het interieur.
Natrium-zwavel accu
Het gecombineerde vermogen van de twee elektromotoren bedraagt 14 kW (19 pk). Dat is niet veel, maar voor het stadsverkeer ruimschoots voldoende. Om van O tot 80 km te accelereren, heeft de Downtown 18 seconden nodig. De topsnelheid bedraagt 100 krn/u. Door het gebruik van een moderne natrium-zwavel accu kon een hoge actieradius worden bereikt van 190 kilometer in stadsverkeer: daarna moet de auto weer acht uur aan het stopcontact om opnieuw opgeladen te worden. Het gebruik van een natrium-zwavel accu heeft als nadeel dat deze een relatief hoge bedrij f stemperatuur nodig heeft van ongeveer 300 graden Celsius. Om de accu warm te houden, zijn speciale voorzieningen nodig zoals een luchtdichte container van roestvrij staal. Ook zijn er voorzieningen nodig om overtollige warmte af te voeren.
Efficiënt
De Fiat Downtown is uitgerust met een elektronisch controlesysteem dat ervoor zorgt dat de energie van de accu's zo efficiënt mogelijk gebruikt wordt. Onder andere regelt dit systeem de terugwinning van energie bij het afremmen: het zorgt er dan voor dat de bewegingsenergie van het voertuigje wordt omgezet in elektriciteit, die weer in de accu's wordt opgeslagen.
De carrosserie is voor een groot deel gemaakt van aluminium om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Alle materialen die gebruikt zijn in de Downtown, zijn te recyclen, zodat het milieu ook na de levensduur van het autootje zo weinig mogelijk belast wordt. Het dak bestaat grotendeels uit glas: dat zorgt voor extra veel licht in het interieur.
Wendbaar
Het geringe gewicht en de compacte afmetingen (de lengte is 2,5 meter, de breedte 1,49 meter) maken de Downtown in stadsverkeer tot een bijzonder makkelijk hanteerbaar autootje. Hij is wendbaar en natuurlijk zeer gemakkelijk te parkeren. De Fiat Downtown is slechts 2,5 meter lang en neemt dus weinig ruimte in beslag. Vanwege zijn geringe lengte kan hij zelfs dwars op de rijrichting tegen het trottoir geparkeerd worden. De buitengewoon krappe draaicirkel van slechts 7,4 meter is te danken aan het gebruik van achterwielaandrijving. Daardoor was het mogelijk voor de voorwielen een bijzondere stuurgeometrie toe te passen. Geen enkele mini-auto die op dit moment in produktie is, heeft een draaicirkel die korter is dan 8 meter.
De bestuurder heeft een uitstekend uitzicht doordat de bestuurdersstoel in het midden van het autootje is geplaatst. Voor eventuele passagiers zijn twee stoelen linksen rechtsachter de bestuurdersstoel opgesteld. De Fiat Downtown is dus een driezits autootje. Een aparte bagageruimte heeft de Downtown niet. In plaats daarvan zijn er in het interieur enkele opbergruimten waar niet al te grote handtassen kunnen worden opgeborgen. Voor het vervoer van grotere voorwerpen kunnen de achterstoelen worden verwijderd.
Instap
Omdat een stadsautootje een gemakkelijke instap moet hebben, heeft de Downtown portierscharnieren van het parallellogram-type. Met dit systeem gaan de portieren behalve zijwaarts ook voorwaarts open. Daardoor is de auto veel toegankelijker, ook wanneer deze op een zeer smalle parkeerplaats of bij voorbeeld dicht tegen een muur staat.
Om snel de juiste weg te vinden in de stad, is de Downtown uitgerust met een navigatiesysteem dat de snelste route naar de plek van bestemming uitrekent en de bestuurder er stap voor stap heen leidt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's