Opnieuw verwijten aan adres AWL
„Huidige reclame nog erger dan vorige"
AMSTERDAM - De nieuwe reclameslogan "Leven doe je maar één keer. Doodgaan ook" is nog grievender dan de vorige, "Is er koffle na de dood?". Dat verwijt wordt uitvaartverzekeraar AWL gemaakt in een klacht die gisteren door de Reclame Code Commissie (RCC) werd behandeld.
Indiener van de klacht is de Brabander Klaas Driessen, die afzag van een mondelinge toelichting. „Ik begreep dat ik tegenover een jurist kwam te staan. Met het oog daarop ben ik weggebleven. Anders had ik ook een jurist in de arm moeten nemen", verklaart Driessen telefonisch.
Belijdend rooms
De grief van Driessen is dat AWL met zijn nieuwste slogan het hiernamaals ontkent. „Als je maar één keer leeft, wil dat zeggen dat er dus geen leven is na de dood. Dat is minstens zo frustrerend als de vraag of er nog koffie is na de dood".
Driessen, die belijdend rooms-katholiek is, zegt met stijgende ergernis kennis te hebben genomen van de AVVL-reclames. „Het lijkt wel een soort sport in de media om christenen om 't hardst te provoceren".
Ook een tweede klager, mevrouw J. T. van Dodeweerd uit Rhenen, liet verstek gaan op de zitting van RCC. „Ik denk dat je van heel goeden huize moet komen om daar het woord te voeren. Ik ben geen juriste", zegt de Rhenense bankmedewerker.
Haar klacht werd ingegeven door het haars inziens grove karakter van de tv-reclame jegens mensen die het verlies van een dierbare te dragen hebben. „Ik ben zelf christen, maar ook voor niet-christenen vind ik de reclame cru". Behalve de genoemde twee werden nog vijf andere klachten ingediend, maar die kwamen binnen na de datum warop de RCC de termijn had gesloten.
Onderzoek
Namens AWL betoogde mr. J. P. Femhout tijdens de zitting van de RCC dat de nieuwste slogan „totaal niet kwetsend is". Hij verwees naar de uitkomsten van een onderzoek dat AWL onder een fepresentatieve groep van 500 Nederlanders had laten houden. Daaruit blijkt dat een kleine 80 procent "Leven doe je maar één keer. Doodgaan ook" als reclame-uiting aanvaardbaar vindt.
Femhout erkende dat de vorige slogan inspeelde op de levensvraag „of er leven ï% na de dood". Maar dat geldt niet voor de huidige slogan, zodat gelovigen volgens Femhout er geen aanstoot aan kunnen nemen.
De slogan wordt nu alleen nog in tv-commercials vertoond. Als de Reclame Code Commissie er geen veto over uitspreekt, zal de spreuk ook in affiches op bushokjes worden gebmikt. Wel heeft AWL toegezegd geen affiches te zullen aanbrengen in de buurt van begraafplaatsen en crematoria, al wilde marketingmanager V. Kwakman daar wel een kanttekening bij plaatsen. „Het vorige affiche bij een Zeeuwse begraafplaats werd door jongeren verwijderd. Vervolgens kwam er een poster voor in de plaats van Veilig Verkeer Nederland met de tekst "Geschept door een glas bier". Daar hoor je niemand over".
Actie
Op de vraag vanuit de RCC waarom AWL geen hoger beroep had ingesteld tegen "Is er nog koffie?", zei mr. Femhout dat de hoeveelheid klachten de doorslag had gegeven. „Als zo veel mensen zich kennelijk storen aan die reclame, houden wij daar rekening mee". Wel betwijfelde hij of de klagers allemaal spontaan hadden gereageerd. „De klachten waren uit een beperkt aantal plaatsen afkomstig. Er is sprake geweest van handtekeningenacties", aldus Femhout.
De - Diemense uitvaartverzekeraar voert dit jaar een campagne met iedere keer nieuwe affiches. Reden voor de RCC-voorzitter om het AVVL-gezelschap toe te voegen: „Ik zie u nog terag, denk ik".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's