Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veel grote concerns melden verliezen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veel grote concerns melden verliezen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niet alleen in Nederland verkeren diverse bekende ondernemingen in de rode cijfers. Wie de Hnanciële berichtgeving volgt, kan constateren dat overal zware klappen vallen. De economische malaise komt tot uitdrukking in soms enorme verliezen. Er worden wat dit betreft zelfs wereldrecords gevestigd. Ingrijpende reorganisaties, waarb^ veel banen verdwenen, zijn daardoor onverm^del^jk.

Rond deze tijd van het jaar rapporteren de bedrijven over het saldo waarmee zij eind december de boeken hebben gesloten. Uit de stroom van gegevens zien we hoe de recessie haar tol eist. De inzinking van de internationale conjunctuur, die in eerste instantie vooral de VS en Groot-Brittannië trof en thans met name in Duitsland hard toeslaat, brengt veel concerns in problemen.

In ons land leidde een aanhoudend ongunstige marktsituatie inmiddels tot een faillissement onder de prominente fondsen van de Amsterdamse beurs; DAF moest in de oude vorm definitief de poorten sluiten. Deze week meldde Hoogovens over 1992 een verlies van 595 miljoen gulden. Philips trad naar buiten met een negatief nettoresultaat van 900 miljoen. KLM, dat een gebroken verslagjaar kent en per 31 maart de balans opmaakt, zit eveneens aan de verkeerde kant van de lijn. In het vorige kwartaal verloor de luchtvaartmaatschappij 438 miljoen.

Records

Qua omzet wordt in de Verenigde Staten de lijst van grootste industriële ondernemingen aangevoerd door General Motors, Exxon, Ford en IBM. Bij drie van deze vier multinationals groeide in het verstreken jaar de kloof tussen lasten en baten tot een niet eerder bereikt niveau. Computergigant IBM kwam met een nadelig saldo op de proppen van 4,97 miljard dollar. Dat stemt overeen -als we omrekenen tegen de koers op 31 december van 1,81 guldenmet een bedrag van 9 miljard gulden. Een verlies van die omvang was nog nooit in de geschiedenis van het internationale bedrijfsleven opgetekend. Vervolgens liet autofabrikant Ford weten dat zijn activiteiten een resultaat hadden opgeleverd van min 7,4 miljard dollar ofwel min 13,4 miljard gulden. Een dag later schoot concurrent General Motors, tevens de nummer één op de mondiale ranglijst van industriële reuzen, met 23,5 miljard dollar (42,5 miljard gulden) ook daar weer ver overheen.

De slechte prestaties hielden in elk van de genoemde gevallen mede verband met forse voorzieningen die nodig waren vanwege voorgenomen herstructureringen. Bovendien deed een wijziging in de Amerikaanse regelgeving op het gebied van boekhoudkundige voorschriften haar invloed gelden. Op grond van die aanpassing zijn bedrijven verplicht bepaalde te verwachten toekomstige uitgaven vervroegd te verantwoorden. Zij hebben daarbij de mogelijkheid die kostenpost in één keer in zijn geheel te verwerken of uit te smeren over een reeks van jaren. Ford en GM gaven er de voorkeur aan meteen schoon schip te maken in dit opzicht.

Sectoren

Het zijn niet de enige automobielconcerns die moeilijke tijden beleven. Uit de berichten van de afgelopen weken doemt voor deze sector, maar evenzeer voor andere, een somber beeld op. Volvo, dat binnen de Zweedse industrie op basis van de omzet de koppositie inneemt, inde in 1992 (vóór belastingen) bijna 800 miljoen gulden te weinig om quitte te spelen. Voor de eerste keer vanaf de oprichting in de jaren dertig verlaagt het concern het dividend. Het Japanse Nissan dook in de rode cijfers. Dat gebeurde niet eerder sinds deze firma begin jaren vijftig notering kreeg aan de beurs. Rond MercedesBenz, dochter van Daimler-Benz, circuleert een prognose van 2 a 3 miljard D-mark negatief.

In de computer- en aanverwante elektronicabranche gaat het behalve met IBM ook weinig voorspoedig met onder meer het Franse Buil (-1,6 miljard gulden) en het Itahaanse Olivetti (-750 miljoen). Het Japanse NEC draait voor het eerst in negentien jaar met een nadelig saldo. Nog een bedrijfstak in problemen is de luchtvaart. President Bouw van KLM schat het veriies over 1992 van alle maatschappijen samen op circa 13 miljard gulden, het grootste aller tijden. Als gevolg van de scherpe concurrentie boekten binnen ons continent Lufthansa en SAS bij voorbeeld opnieuw een negatief resultaat. In de VS geldt hetzelfde met betrekking tot Northwest Airlines, waarin KLM een belang bezit van 20 procent. De Europese staalindustrie kampt met een ernstige crisis mede als gevolg van goedkope importen uit het voormalige Oostblok. Dat aanbod in combinatie met een krimpende vraag veroorzaakt overcapaciteit. In Duitsland moest Klöckner reeds uitstel van betaling aanvragen. Krupp-Hoesch zal een groot verlies melden.

Groot-Brittannië

In Engeland is de misère allerminst voorbij. Als we Koninklijke/Shell en Unilever, die beide voor een belangrijk deel aan Nederland toebehoren, buiten beschouwing laten, wordt de Britse top-3 gevormd door British Petroleum (BP), ICI en British Aerospace. Alle drie schreven de financiële uitkomst over vorig jaar in het rood. Bij laatstgenoemd coiicern, dat actief is in de vliegtuigbouw, de bouw (moeder van Ballast Nedam) en de auto-industrie (Rover), ging het om 1,2 miljard pond sterling (zo'n 3,2 miljard gulden), een van de omvangrijkste verliezen uit de historie van het Britse bedrijfsleven. ICI raakte 384 miljoen kwijt. Deze chemiereus wordt in juni in twee delen gesplitst: ICI (chemie) en Zeneca (geneesmiddelen). BP (oliemaatschappij) verloor 458 miljoen pond.

Ook de grootste Britse bank, Barclays, behaalde een negatief resultaat (242 miljoen pond), voor het eerst in haar 97-jarig bestaan. De oorzaak schuilt in het feit dat vanwege de slechte conjunctuur een fikse verhoging van de dotatie aan de voorziening voor dubieuze debiteuren, de stroppenpot, noodzakelijk

Arbeidsplaatsen

Het zal niet verbazen dat de dramatische ontwikkelingen die zich hier en daar aftekenen, leiden tot drastische reorganisaties. Die gaan gepaard met forse afslankingen van het personeelsbestand. Bij General Motors bij voorbeeld moeten ruim 90.000 mensen vertrekken, bij IBM 65.000. Ford schrapt bij de vestigingen overzee 10.000 arbeidsplaatsen. In eigen land denkt Philips -na de operatie Centurion, waardoor wereldwijd rond 50.000 medewerkers op straat kwamen- aan een nieuwe saneringsronde, waarbij 10.000 a 15.000 banen in het geding zijn. In de Duitse staalindustrie en aangrenzende bedrijfstakken dreigen zo'n 100.000 werknemers overbodig te raken. Bij Daimler-Benz vertrekken 35.000 personen, bij Barclays 18.000, bij ICI 9.000 en bij Nissan circa 5.000.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Veel grote concerns melden verliezen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's