Dode en twee gewonden na explosie op tanker
Kust Waddeneilanden zou geen gevaar lopen
IJMUIDEN (ANP) - Als gevolg van een explosie en een daarop volgende brand op de Panamese tanker Shiokaze zijn gistermiddag vrijwel zeker een dode en twee gewonden gevallen. Dat hebben woordvoerders van de Kustwacht in IJmuiden en de vliegbasis Leeuwarden meegedeeld.
In totaal zijn 21 bemanningsleden van boord gehaald. Een werktuigkundige wordt nog vermist. Aangenomen wordt dat hij is omgekomen.
De 151 meter lange tanker voer op de zogenoemde diepwaterroute op circa 80 kilometer ten noorden van de Waddeneilanden. De ontploffing deed zich volgens nog onbekende oorzaak voor in een van de tanks met chemicaliën.
De Shiokaze was vanuit Zweden op weg naar Rotterdam. Aan boord waren 2000 ton 2-ethyl-hexanol en 500 ton dioctylfalaat. Deze stoffen worden gebruikt voor de produktie of bewerking van plastics en verven. Volgens een woordvoerder van de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) zijn beide stoffen brandgevaarlijk. Een van de tanks met dioctylfalaat zou zijn ontploft. Er zouden vrijwel geen chemicaliën in zee zijn gestroomd.
Berging
Bij de reddingsactie waren onder meer helikopters van de Koninklijke Marine en de luchtmacht betrokken. Ook een helikopter van de Duitse marine was ter plaatse. Het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit Tak heeft van de Japanse eigenaar van het schip en de verzekeraar de opdracht gekregen de brand op de Shiokaze te blussen en het schip te bergen. Het bedrijf heeft vijf experts ingezet om de situatie te beoordelen. Twee schepen en een lading blusmateriaal gingen naar de tanker onderweg.
De brand aan boord van het schip werd geblust. Het zou geen olie of andere stoffen verliezen. De kuststrook van de Waddeneilanden zou geen gevaar lopen. De Shiokaze maakt geen slagzij. De bergers, die al op het schip zijn geweest, kunnen pas aan de slag als de ontplofte tank is afgekoeld. Dat zou waarschijnlijk pas vanmorgen het geval zijn.
Volgens een woordvoerder van het Gemeentelijk Havenbedrijf in Rotterdam zou de tanker in de Maasstad chemicaliën bijladen. Het schip kan in totaal 10.000 ton lading vervoeren.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's