Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Anglo-Amerikaanse tak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Anglo-Amerikaanse tak

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Reclame

Dit heeft duidelijk invloed op het resultaat, omdat er sprake is van merkentrouw. De koper wordt ongevoelig voor kleine prijsverschillen. Zo incasseert de verkoper een hogere prijs. Daarvan moeten wel worden afgetrokken de extra uitgaven voor marketing. Daarnaast heeft de producent minder last van concurrentie. Immers, een succesvolle reclamecampagne („Even Apeldoorn bellen") is moeilijker te imiteren dan een prijsverlaging.

DifFerentiatie komen we het meest tegen bij produkten waaraan de koper aantrekkelijke persoonlijke eigenschappen kan verbinden, zoals maatschappelijk succes (auto's), prestige (vrouwenbladen), geborgenheid (levensverzekeringen), degelijkheid (wasmachines) en succes (kleding).

Octrooien

Toetredingsbarrières kunnen juridisch van aard zijn. De overheid geeft dan het recht van produktie aan één bedrijf, bij voorbeeld NS. Daarnaast kunnen produkten en processen beschermd worden door octrooien. Verder kan toetreding belemmerd worden door economische factoren. Bestaande bedrijven kunnen door hun ervaring Economen worden beïnvloed door de wereld om hen heen, vaak meer dan zij zelfdenken. TM ontstond de General Theory van , Keynes midden in een periode van omvangrijke conjuncturele werkloosheid. Economen willen graag de economische problemen van de dag oplossen. Zo is ook een onderdeel van de microeconomie ontstaan dat we tegenwoordig de Anglo-Amerikaanse tak van de markttheorie noemen. Aan het eind van de vorige eeuw ontstonden in de Verenigde Staten grote combinaties van zelfstandige ondernemingen onder leiding van financiers als Morgan, Rockefeller en Vanderbilt. De produktie werd geconcentreerd in zeer grote bedrijven. Er ontstond een reëel gevaar voor de economische en politieke stabiliteit van het land. Het publiek begon monopoliemacht als een bedreiging te beschouwen. Het Congres roerde zich.

Verbodsprincipe

In 1890 werd de Sherman Act aangenomen. De wet wordt beschouwd als de eerste en belangrijkste aanzet tot de Amerikaanse mededingingswetgeving. Ze is gebaseerd op het zogenaamde verbodsprincipe. Zowel monopolies als samenwerking tussen ondernemingen zijn verboden. Verder zijn er bepalingen die machtsmisbruik van ondernemingen met een dominante marktpositie aan banden leggen. Uiteraard is deze wetgeving in de loop der jaren uitgebreid en aangepast aan de omstandigheden.

De economische theorie was in die tijd nog niet veel verder gekomen dan het beschrijven van de marktvormen van volledige concurrentie en monopolie. Het is dan ook niet vreemd, dat toen veel economen tegen de Sherman Act waren. Tegenwoordig is vrijwel iedereen voor een goede mededingingswetgeving. In die tijd waren economen er echter van overtuigd dat volledige concurrentie vanzelf zou ontstaan en dat andere marktvormen slechts uitzondering waren.

In de jaren '30 brak het inzicht door dat dit precies andersom was. Mevrouw Joan Robinson toonde in haar boek "Economics of imperfect Competition" aan dat juist onvolle

Bij het grote publiek bleef hangen dat, indien er slechts weinig aanbieders op een markt zijn, zij rekening gaan ; houden met de reacties van elkaar en; zich dan als monopolisten gaan gedragen, met bijbehorende monopolieprijzen. Een verdere vergroting van de macht van grote ondernemingen vloeide voort uit het feit dat in toenemende mate het aandelenbezit verspreid raakte over een groot aantal kleine aandeelhouders. Zo hebben individuele aandeelhouders steeds minder in te brengen tegenover de directie. Dus stortten economen zich op het beschrijven van oligopolistische markP. Deze combinatie van hoeveelheid en prijs noemen we het punt van Cournot. Zijn winst is het verschil tussen de prijs en de gemiddelde kosten, vermenigvuldigd met het aantal verkochte produkten: het grijze vakje.

Bezwaren

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

De Anglo-Amerikaanse tak

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's