Uitbreiding A'dam wellicht door IJmeer
Als compacte stad en nieuw-Oost vol zijn
AMSTERDAM - Amsterdam ontkomt er waarschijnlijk in de toekomst niet aan verder uit te breiden in de richting van Almere. Wanneer de compacte stad vol is en ook Nieuw-Oost geen soelaas meer biedt, kan de hoofdstad „door het water" die kant op. De aanleg van een IJ-rail is daarbij onvermijdelijk.
Dit bleek gistermorgen tijdens de presentatie van een trendanalyse, die in 1994 moet leiden tot een nieuw structuurplan. Volgens wethouder J. B. Saris (Groen Links) van ruimtelijke ordening kiest Amsterdam voor intensivering van het compacte stadsbeleid. Dat betekent dat eerst alle mogelijkheden binnen de eigen grenzen nader worden bestudeerd. „Amsterdam moet een deel van de problemen zelf oplossen", aldus de wethouder.
Ondanks de economische recessie is in de hoofdstad de werkgelegenheid gestaag gegroeid, ook voor laag geschoolde arbeiders. De nieuwe banen worden voor het overgrote deel echter door niet-Amsterdammers vervuld die dagelijks pendelen tussen hun woonen werkplaats.
Volgens Saris redt het stad het niet met het huidige verstedelijkingsmodel. Het migratieoverschot blijkt te zijn onderschat. De wethouder vreest dat voor de komende periode dezelfde fout wordt gemaakt. Zelfs wanneer Almere, Haarlemmermeer, Purmerend en Zaanstad zich houden aan de afspraken wordt het tekort aan woningen nog steeds te laag ingeschat.
Verdichting
Veel mogelijkheden heeft Amsterdam zelf niet. Volgens de directeur ruimtelijke ordening A. W. Oskam wil men niet „zonder meer een verdichtingsoperatie uitvoeren". Binnen de tuinsteden zijn er nog wat open plekken, maar een echte aantasting van het toch al schaarse groen moet vermeden worden. In het noorden ligt het uit natuuroogpunt erg kwetsbare Waterland. Ten westen van Amsterdam is stadsuitbreiding onmogelijk door de aanwezigheid van het havengebied en Schiphol, het zuiden wordt afgeschermd door het Groene Hart. In de stad zelf wordt de uitvoering van verschillende plannetjes belemmerd door te hoge grondkosten of aanwezige bodemvervuiling. Als de rek eruit is, zal het woningprobleem niet zijn opgelost.
Suburbanisatie
„We komen onvermijdelijk voor de vraag te staan of we door het IJmeer richting Almere moeten", aldus Saris. „Anders moet opnieuw een beroep worden gedaan op Purmerend of Almere". Hij toonde zich op voorhand geen voorstander van extra woningbouw op enige afstand van Amsterdam. „Als het ons niet lukt een oplossing voor de woonruimtevraag te vinden, ontstaat een nieuwe suburbanisatiegolf. Men zal elders een plek zoeken en in de stad blijven werken. Met alle mobiliteits- en congestieproblemen van dien".
Met de voorbereidingen voor het structuurplan loopt Amsterdam voor het Regionaal Overlegorgaan Amsterdam (ROA) uit. Saris verwacht niet dat dit tot problemen zal leiden. „Ons plan zal in een alomvattend structuurplan opgaan. Er zijn zeker conflicterende belangen, vooral op het gebied van wonen en werken, maar ik verwacht geen conflicten".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 25 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 25 Pagina's