Stroomstoringen tarten ^^stmaas
Komkommerkweker: „Zodra de elektriciteit uitvalt, slaat alles op tilt"
WESTMAAS - Als het gemiddelde zich weet te handhaven, valt in Westmaas eerstdaags opnieuw het licht uit en kunnen de bewoners binnenkort voor de zoveelste keer dit jaar hun petroleumlampen van stal halen. Komkommerkweker H. Reedijk, met een miljoenenbedrijf gevestigd aan de rand van het dorp, houdt zijn hart vast.
De eerste keer had het zo zijn charmes, zeggen de meeste bewoners van Binnenmaas. Het hele dorp ging plat, de straatverlichting floepte uit en in de huiskamers zat iedereen opeens in het pikkedonker. Wie geen gaskachel had, ging op zoek naar houtblokken, wie zonder zaklamp zat, stak een kaars op. „Het was best gezellig", aldus inwoner P. Hamelink.
Toen de stroomvoorziening van het Regionaal Energiebedrijf Dordrecht voor de tweede keer op het alleronverwachts uitviel, ontstond bij de mensen een kribbig gevoel. Opnieuw raakten alle tijdklokken van slag, opnieuw dreigden alle vrieskisten leeg te lopen. „Ik heb de pech geen open haard te bezitten. En dat terwijl ik juist een enorme koukleum ben", zegt mevrouw J. Quartel.
Bij de zesde achtereenvolgende keer sprong het halve dorp uit zijn vel. Zelfs de burgemeester raakte geïrriteerd. Zijn video-apparatuur was compleet de kluts kwijt, herprogrammeren kostte handenvol tijd. „Het hangt de mensen op dit moment de keel uit", zegt gemeentevoorlichter A. Verzijl. „Voor een foutje kunnen ze zeker begrip opbrengen. Maar als de mankementen zich stelselmatig voordoen, beginnen de meesten er flink van te balen".
Wekelijks
Voor het college van B en W was de maat eind februari vol. Het dorp werd toen voor de zesde keer in korte tijd door een stroomstoring getroffen. Terwijl de rest van het land gemiddeld een keer per jaar met een uitval te maken krijgt, worden de inwoners van Westmaas er bijna wekelijks mee geconfronteerd.
Het gemeentebesmur schreef een boze brief naar het Regionaal Energiebedrijf Dordrecht en eiste opheldering. Schade heeft nog niemand geleden, maar leuk is anders. De kwestie baart met name de tomaten- en komkommerkwekers in Westmaas en Strijen zorgen. Zij hebben de zorg voor hypermoderne bedrijven die volkomen afhankelijk zijn van elektriciteit.
„Elke storing kan voor ons ernstige gevolgen met zich meebrengen", zegt kweker H. Reedijk. „Het maakt niet uit of ze een seconde duurt of een heel uur. Zodra het contact verdwijnt, slaat hier alles op tilt". Het bedrijf wordt volledig door de computer bestuurd. Het appaiaat houdt alles op Foto Marieke Mandemaker peil: vochtigheid, temperatuur, licht en voeding. „De computer is meestal de draad kwijt na een storing. Vaak moet f^eduld je alles opnieuw instellen. Heel verve- '-'•'****"* lend".
Semafoon
In geval van een stroomstoring is het voor Reedijk van groot belang snel te handelen. Na een uur of twee moet hij de zaken op orde hebben. Zo niet, dan kan hij de boel sluiten. „Als ik 's winters geen verwarming in de kas heb, wordt de temperatuur voor de komkommerplanten veel te laag. 's Zomers dreigt de vochtigheidsgraad beneden peil te raken. Zonder stroom is het binnen een uur bekeken. Dan is alles verdroogd. Vandaar dat ik bij een storing meteen via een semafoon wordt opgepiept. Met een agregator kan ik de klappen opvangen".
De storingen doen zich op uiterst ongelukkige momenten voor, aldus Reedijk. „Pas vierden we het 50-jarig huwelijksjubileum van mijn ouders. Er moest een foto gemaft worden van het gezin. Ik kon er niet bij zijn vanwege het zoveelste mankement in de elektriciteitsvoorziening. Op dat moment ben je in alle staten. Later, als je wat rustiger bent, sta je er nog eens bij stil hoe afhankelijk je bent van energie".
Dat laatste werd extra duidelijk toen Reedijk brandstof nodig had voor de agregator. „Die stond een tijdje te draaien; de stroomstoring was nogal hardnekkig. Na een uurtje raakte de gasolie op. Wij naar het benzinestation, maar daar bleek niemand ons te kunnen helpen. De pompen werken ook op elektriciteit".
Volgens Reedijk begint het geduld van de kwekers langzaam maar zeker op te raken. „Als deze onzekere situatie voortduurt, denk ik zeker dat we gezamenlijk een keer in actie zullen komen. We moeten het probleem niet overdrijven, maar tegelijkertijd vind ik dat het RED wel zijn plicht moet nakomen om ons ononderbroken te voorzien van stroom".
Woordvoerder L. Frank van het RED wijst er echter op dat zijn organisatie er alles aan doet het euvel uit de wereld te helpen. Het bedrijf heeft al in een schrijven aan het college aangegeven binnenkort met maatregelen te komen. De bevolking van Strijen en Westmaas wordt daarover in de loop van deze week geïnformeerd, aldus Frank.
Volgens RED-medewerker is de kwaal hoofdzakelijk te wijten aan een nieuw type mof, een middel waarmee kabels met elkaar worden verbonden. In de moffen, die vijf jaar geleden in de Hoeksche Waard zijn aangebracht, komen haarscheurtjes voor. „De oorzaak is ons nog niet bekend", zegt Frank. „In elk geval hebben we besloten de komende maanden tachtig moffen te vervangen. Die operatie kost ons ruim een miljoen gulden".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's