Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Duitse vignettenplan vindt weinig bijval

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Duitse vignettenplan vindt weinig bijval

Maij: Snel rekeningrijden introduceren

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

BRUSSEL - De Duitse minister van verkeer, Krause, kreeg gisteren opnieuw geen gunstig onthaal voor een nieuw plan om alle EG-landen de een of andere vorm van tol te laten heffen op de autosnelwegen. Volgens minister Maij-Weggen zijn alle EG-coUega's het erover eens dat er zo snel mogelijk een systeem moet komen van rekeningrüden in alle EG-landen.

In Duitsland kan zo'n systeem van "road-pricing" al in 1997/1998 worden ingevoerd, zo zei minister Maij gisteren in Brussel. Daarbij wordt elektronisch opgetekend waar welke auto van de weg gebruik maakt in Europa. Voor die tussentijd wil Duitsgeweld dat buitenlandse land met alle weggebruikers ook al meebetalen aan het Duitse autowegennet.

Minister Krause diende gisteren bij zijn collega's een voorstel in dat elk land zijn motorrijtuigenbelasting op minstens 1550 gulden per jaar brengt voor een vrachtwagen van 40 ton. In Duitsland is die belasting nu DM 10500 en bij ons 4000 gulden. Daarbovenop zou elk land vanaf 1994 een belasting mogen opleggen die overeenkomt met de eigen motorrijtuigenbelasting. Dat moet dan gebeuren in drie fasen van elk een jaar. Volgens het Duitse plan zou elk land dat boven de 1550 gulden zit de belasting naar beneden moeten brengen om de tol te compenseren.

Krause kreeg alleen van zijn Franse en Britse collega's steun. Volgens Maij-Weggen vinden de meeste ministers een verhoging van de accijns op brandstof een veel betere oplossing. Die boodschap heeft Krause volgens haar naar Bonn mee teruggekregen. Een groep van hoge nationale ambtenaren gaat de diverse mogelijkheden bestuderen.

Luchtvaart

De ministers van verkeer hebben EG-commissaris voor vervoerszaken. Abel Matutes, geen mandaat gegeven om namens de EG met derde landen te gaan onderhandelen over landingsrechten. Dat willen zij voorlopig in eigen handen houden. Wel hebben de ministers beloofd om bij hun eigen onderhandelingen zoveel mogelijk ./ekening te houden met de gevoeligheden van anderen", zoals minister Maij dat uitdrukte.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Duitse vignettenplan vindt weinig bijval

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's