Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Paar lelijke haren in de soep"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Paar lelijke haren in de soep"

Invoering van basisvorming verloopt niet op alle scholen even soepel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG - Lesmethoden worden massaal aangeschaft, lessentabellen opnieuw bekeken. Het onderwijl pakt de invoering van basisvorming voorzichtig, maar met de nodige voortvarendheid aan. Hoofdbrekens kosten de nieuwe verplichte vakken techniek en verzorging. Voor techniek zijn nauwelijks lokalen voorhanden, terwijl verzorging kampt met een gebrek aan docenten.

Zo traag de politiek, zo snel het onderwijs. Staatssecretaris Wallage van onderwijs stak gistermiddag in de kelder van het Daltoncollege in Den Haag zijn bewondering niet onder stoelen of banken. Het gaat immers voorspoedig met de invoering van basisvorming in het voortgezet onderwijs. „Toen de politiek het boek van de basisvorming eindelijk dichtdeed, werd het razendsnel door de scholen weer opengedaan".

In het technieklokaal -hoe passend; Wallage speelde zelfs even met technisch lego- van het Daltoncollege presenteerde het Procesmanagement Basisvorming (PMB) de resultaten van een uitvoerige enquête onder ruim drie kwart van alle Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs. Wallage had om een dergelijk onderzoek gevraagd. Met de resultaten moet hij weer naar de Tweede Kamer.

Vrijwel alle scholen hebben de lessentabellen aangepast aan de basisvorming die per 1 augustus dit jaar van start gaat. Alle leerhngen krijgen dan gedurende drie jaar dezelfde vijftien vakken: Nederlands, Engels, Duits of Frans, geschiedenis/staatsinrichting, economie, aardrijkskunde, wiskunde, natuur-/scheikunde, biologie, verzorging, informatiekunde, techniek, lichamelijke oefening en twee kunstvakken.

Veilige weg

op 60 procent van de scholen zijn nieuwe methodes aangeschaft voor de basisvorming. Niet populair zijn de vakkencombinaties (bij voorbeeld het bijeenbrengen van aardrijkskunde, geschiedenis en economie in "Mens en maatschappij"). Bijna 40 procent van de scholen is van plan te gaan werken met vakkencombinaties. Ongeveer 70 procent van de scholen kiest voor de veilige weg van twee vreemde talen in de basisvorming. Drie zou ook mogen. De combinatie Engels-Frans heeft daarbij veruit de voorkeur (48 procent) boven Engels-Duits (18 procent).

Lang niet alles gaat perfect. „Er zitten nog een paar lelijke haren in de soep", constateerde Wallage in zijn kenmerkende beeldspraak. Zoals een apart lokaal voor het nieuwe vak techniek compleet met apparatuur; 31 procent van de scholen kijkt daar halsreikend naar uit. Zorgen zijn er rond het imago van het vak tecniek. Wallage: „Het is niet een uit de hand gelopen vorm van handenarbeid".

Bij het nieuwe vak verzorging zit het probleem vooral in het vinden van een bevoegde docent. Alleen leraren huishoudkunde zijn écht bevoegd, maar die heeft de gemiddelde mavo- of vwo-school niet in huis. Vaak is de docent biologie bereid (of aangewezen) om het vak te geven, maar omscholing is dan vereist. Een opvallend groot aantal scholen (30 procent) zegt daarover nog geen besUssing te hebben genomen.

Schaars

Voorzitter Rein Zunderdorp van het PMB sloeg gisteren de spijker op de kop door te stellen dat er niet echt veel geld beschikbaar is voor de invoering van verzorging. Eigenlijk zou er 25 a 30 miljoen gulden direct beschikbaar moeten komen voor naschoUng en ondersteuning. Zunderdorp wierp zijn blik vervolgens op de staatssecretaris.

Wallage shkte twee keer. „Het geld is schaars", riposteerde deze. „De komende weken zullen we voor een lastige afweging komen. Ik zal mijn uiterste best doen om een nadere impuls te geven aan verzorging". Voor het individueel beroepsonderwijs is inmiddels wel wat extra geld (1,2 miljoen) beschikbaar. Dit is vooral bedoeld om specifieke leermiddelen te bekostigen.

Door basisvorming moeten leerlingen beter worden toegerust op de sterk veranderende samenleving. Het vakkenpakket in de basisvorming wordt vergezeld van verplichte kerndoelen. Daarin staat wat leerlingen moeten kennen en kunnen. De kerndoelen zijn samengesteld rond drie begrippen: toepassing, vaardigheid en samenhang (TVS). Zunderdorp bood Wallage gisteren het zogenaamde TVSkoffertje aan, een handreiking voor de scholen. „Milieuvriendelijk spul", haastte de staatssecretaris te melden, denkend aan het zeer omstreden koffertje dat door het ministerie van onderwijs werd uitgereikt bij de invoering van de basisschool.

De scholen krijgen volgende week hun TVS-koffertje. Of ze tijd en lust hebben om het open te maken, valt te bezien. Veel tijd wordt nu nog opgeslokt door fusiebesprekingen: 47 procent van de scholen is in een fusie verwikkeld en bij 12 procent is die net beklonken. Met alle gevolgen van dien. 'rj

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

„Paar lelijke haren in de soep"

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's