Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe uitgaven binnen- en scheepvaart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuwe uitgaven binnen- en scheepvaart

De Alk presenteerde twee goed verzorgde en fraai geïllustreerde boeken

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Nederlandse binnenvaartvloot heeft ten opzichte van het rail en wegvervoer in 1991 een redelijk goed jaar meegemaakt. Er werd namelijk 85 miljoen ton aan lading vervoerd. Het railvervoer bleef daarentegen gelijk met 18 miljoen ton, terwijl het wegvervoer op 494 miljoen ton uitkwam. Via pijpleidingen naar het buitenland werd in totaal 43 miljoen ton olie getransporteerd. Dat was 2 miljoen ton meer dan in het jaar daarvoor.

Dat staat vermeld in de recent verschenen uitgave "Binnenvaart 1993". Dit jaarboek (uitgave van De Alk in Alkmaar) is thans voor de derde maal verschenen. Volgens de uitgever voorziet ook deze aangepaste uitgave in een duidelijke behoefte. Er werden circa 3600 aanvullingen en wijzigingen verwerkt ten opzichte van de uitgave 1992. In totaal zijn maar liefst 5699 Nederlandse binnenvaartschepen opgenomen, in een vlootlijst die geactualiseerd is tot en met 28 augustus 1992. "Binnenvaart 1993" is ruimschoots voorzien van zwart-witfoto's van binnenvaartschepen en telt ruim 540 bladzijden. Het goed verzorgde boekje is samengesteld door W. van Heek en A. C. van Zanten.

In de inleiding van deze uitgave wordt onderstreept dat de samenstellers veel positieve reacties ontvingen. Dat gebeurde op diverse bijeenkomsten, van onder andere de Vereniging De Binnenvaart, Open Dagen voor de binnenvaart en beurzen. Ook werden vele suggesties gedaan om de uitgave te verbeteren. Zo werd met name uit de hoek van de bevrachters, scheepsagenten en machinefabrieken de wens geuit de adressen te voorzien van de postcode. Omdat deze aanpassing nogal wat tijd vergt, zal dit in een volgende uitgave worden gedaan. Verder is een kort overzicht te vinden van de ontwikkeling over de periode augustus 1991-1992, overzichten van gesloopte en afgevoerde schepen, mutaties, naar het buitenland verkochte en nieuw ingebrachte schepen. De lijsten van Nederlandse scheepswerven, machinefabrieken, scheepsbevrachters, schippersbeurzen, toeleveringsbedrijven, verenigingen en scheepsmakelaars werden eveneens geactualiseerd.

Overcapaciteit

Het seizoen 1991-1992 was een moeilijk meetjaar voor de binnenvaart, mede door de sterk wisselende waterstanden, de invloed van de Golfoorlog en niet te vergeten de nog steeds heersende overcapaciteit in de Nederlandse binnenvaartvloot, ondanks de sloopregeling. Over 1991 gemeten leverde de Nederlandse binnenvaart ten gevolge van de sloopregeling circa 5 procent in bij zowel tankschepen als droge-ladingschepen. Ter vergelijking: de Zwitserse vloot verminderde met circa 22 procent en de Duitse met 8 procent. De Belgische Rijnvloot groeide daarentegen met 3,2 procent. Dit komt doordat steeds meer Belgische eigenaren voor hun reeds bestaande schip een Rijnvaartnummer aanvragen. De Belgische tankvloot verminderde met 5,4 procent. Zo is bijna 55 procent van de Westeuropese tonnage in Nederlandse handen. In totaal omvat de EG-vloot, inclusief Zwitserland, 11.270 grens overschrijdende schepen/bakken. Zij hebben een gezamenlijk laadvermogen van circa 11.227.223 ton. In Nederland staan 6221 internationaal varende schepen en duwbakken geregistreerd, met een totaal tonnage van 6.215.583 ton.

In de droge lading bleven de vrachtprijzen laag en in de tankvaart schommelden deze bevredigend. De verschillende bronnen spreken elkaar hierover echter nogal tegen. Enerzijds wordt gemeld dat in de tankvaart de prijzen gemiddeld daalden met 2,5 procent per kwartaal. Anderzijds meldt het onderzoeksbureau NEA een vrachtprijsdaling van 27 procent in de tankvaart. In 1991 is ook een afname geconstateerd tussen de 5 a 10 procent van het aantal vervoerde containers. Hierdoor kwamen de prijzen onder druk.

Laagterecord

Het water op de rivieren in het Rijnstroomgebied bereikte na een lange periode van droogte op 12 september 1991 een nieuw laagterecord. Naar Bazel kon dientengevolge slechts 20 procent van de ladingruimte worden benut, op andere bestemmingen werd 60 tot 80 procent lading achtergelaten. De laagwater-toeslag steeg tot 125 procent. Veel vracht bleef achter in de havens, opgeslagen in silo's en duwbakken. Ook in het containertransport liep het ladingaanbod terug. De NS nam gedurende deze periode veel erts en containers over van de binnenvaart.

Na een lange tijd van laagwater, kwam in februari 1992 het water weer op peil. In de maanden die volgden nam het ladingaanbod echter sterk af, vooral in de tanksector. Men koos hier soms voor stilliggen boven varen.

Internationaal moest men soms een week wachten op vracht, in de Noord-Zuid drie weken. Deze slechte periode duurde tot de zomervakantie. Op 27 april 1992 werd de internationale binnenvaart getroffen door stakingen van Duitse ambtenaren. Doordat de sluizen in Duitsland niet of slechts enkele uren per dag bediend werden, liepen deze schepen grote vertragingen op. Bij enkele sluizen lagen meer dan 100 schepen. Op 7 mei werden de stakingen beëindigd.

Tegelijkertijd met de uitgave van "Binnenvaart 1993" verscheen het jaarboek "Scheepvaart 1993". Deze bekende jaarlijkse uitgave, samengesteld door maritiem auteur G. J. de Boer, is de zeventiende die sinds 1977 uitgegeven wordt door De Alk in Alkmaar. "Scheepvaart 1993" geeft een compleet overzicht van alle rederijen in de Benelux met hun schepen. Daarnaast alfabetisch op scheepsnaam ingedeelde lijsten met per schip alle technische gegevens. Opgenomen zijn alle koopvaardijschepen, sleepboten, loods- en betonningsvaartuigen. Tevens zijn de adressen van cargadoors, scheepsagenten, werven, scheepsleveranciers en maritieme opleidingen opgenomen. Wegens tijdgebrek van de auteur was het in deze uitgave niet mogelijk het reilen en zeilen van de rederijen op te nemen. In een volgende editie hoopt de schrijver daarop terug te komen. 

N.a.v. "Binnenvaart 1993", door W. van Heek en A. M. van Zanten; 545 blz.; prijs 45 gulden; "Scheepvaart 1993", door G. J. de Boer; 280 blz.; prijs 34,50 gulden. De boeken z^n elk geillustreerd met circa 100 foto's en beide in 1992 uitgegeven door De Alk, Alkmaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Nieuwe uitgaven binnen- en scheepvaart

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's