Rapport zou "Faro-ramp" aan weer toeschrijven
AMSTERDAM (ANP) - De weersomstandigheden zijn de oorzaak geweest van het verongelukken van een DC-10 van Martinair op 21 december van het vorig jaar op de luchthaven van Faro. Dat meldt het Portugese persagentschap Agenda Lusa de Informacao (ALI).
Volgens het persagentschap staat in een voorlopig onderzoeksrapport van de Portugese luchtvaartautoriteiten dat de bemanning van het vliegtuig geen blaam treft. De gezagvoerder zou zelfs nog aan de verkeersleiding hebben gevraagd of hij niet beter naar de luchthaven van Lissabon kon uitwijken, maar dat was volgens de verkeersleiding niet nodig.
Een woordvoerder van Martinair wilde geen commentaar geven omdat de luchtvaartmaatschappij gisteravond formeel noch informeel kennis heeft kunnen nemen van het rapport.
Het rapport zou er overigens ook gewag van maken dat de co-piloot op het moment van de crash het vliegtuig feitelijk bestuurde. In de luchtvaart is de normale procedure dat een van de twee vliegers tijdens de landing het vliegtuig bestuurt, terwijl de andere vlieger taken waarneemt zoals navigatie en communicatie. Volgens het rapport had de co-piloot nog betrekkelijk weinig ervaring. Het rapport zou ook melden dat de weerradar van het vliegtuig op het moment van verongelukken niet aan heeft gestaan.
De conclusie dat de oorzaak van het ongeluk ligt in de weersomstandigheden, strookt met de veronderstelling die al vlak na de ramp is geuit door deskundigen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's