Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BMWZ13: Toekomstauto voor de alleenrijder

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BMWZ13: Toekomstauto voor de alleenrijder

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel automobilisten zitten alleen in de auto. Jammer eigenlijk van de verspilling, want die mensen rijden met een grote hoeveelheid auto om zich heen die ze helemaal niet nodig hebben. Ze zouden met veel minder toekunnen. BMW ontwierp daarom als toekomstauto een zeer compact voertuigje, vooral met het oog op alleenrijders. Op de Autosalon van Geneve is de nieuwe BMW Z13 voor het eerst te zien.

In de Z13 heeft de bestuurder een zeer centrale positie. Hij zit in het midden van de auto, waar hij royaal de ruimte heeft en de beschikking over alle mogelijke comfort. De plaats midden in de auto is ook de veiligste: zowel bij aanrijdingen van links als van rechts is de bestuurder goed beschermd. Bovendien heeft hij de beschikking over een airbag en een kniebeschermer onder het dashboard.

Klaverblad

Hoewel de Z13 vooral op één inzittende is afgestemd, moet de bestuurder natuurlijk wel de mogelijkheid hebben af en toe eens iemand mee te nemen. Daarom zijn in een soort klaverbladvorm half naast en half achter de bestuurder twee zitplaatsen gemaakt waar eventuele passagiers kunnen plaatsnemen. De nieuwe stoelopstelling is voor de meerijders niet bijzonder comfortabel, maar geeft ze wel de mogelijkheid hun benen langs de stoel van de bestuurder volledig uit te strekken.

De constructie van de BMW Z13 bestaat vrijwel geheel uit aluminium. Daardoor bleef het gewicht van de auto beperkt tot 830 kilo. Een bijkomend voordeel van aluminium is dat het minder gevoelig is voor corrosie en dat het gemakkelijker te recyclen is. Het voorste en achterste gedeelte van de carrosserie is gemaakt van kunststof, dat na kleine aanrijdingen zijn oorspronkelijke vorm weer aanneemt.

Motorfietsmotor

Voor de aandrijving koos BMW voor de krachtbron van de BMW KI 100 motorfiets, een 1100 cm3 viercilinder motor met zestien kleppen, injectie en geregelde katalysator. In de Z13 levert deze motor een vermogen van 60 kW (85 pk), wat de auto in staat stelt in minder dan tien seconden van O tot 100 km te accelereren en een topsnelheid te halen van 180 km/u. De motor is achterin geplaatst en drijft de achterwielen aan.

Dank zij de geringe motorinhoud en het gebruik van veel lichtgewicht materialen is het verbruik bescheiden. Volgens BMW neemt de ZI3

Breedte en hoogte van de Z13 zijn gelijk aan die van andere BMW's; de lengte is echter aanzienlijk geringer. genoegen met een liter op 18 kilometer. Schakelen hoeft niet in de BMW Z13: een CVT (Continu Variabele Transmissie) zorgt voor een traploze overbrenging.

Rijcomfort
Het wagentje heeft een lengte van minder dan drie en een halve meter, maar biedt de bestuurder hetzelfde rijcomfort als een BMW uit de 7-serie. Dat komt doordat de wielbasis, ondanks de geringe lengte van het autootje, opmerkelijk groot is: de wielen zijn op de uiterste hoeken van de carrosserie geplaatst. Ook de grote 16 inch wielen zorgen voor een goed comfort. Verder is het interieur van de Z13 zeer luxueus ingericht met een uitrusting waartoe onder andere behoren: airconditioning, autotelefoon, fax en een navigatiesysteem.

De Z13 is het produkt van BMW Technik GmbH, een in 1985 opgerichte dochteronderneming van BMW. De ruim honderd mensen die er werken, zijn bezig met verschillen projecten op het gebied van autotechniek. De Z13 is een studie voor de toekomst. BMW verwacht dat er over enkele jaren geen plaats meer zal zijn voor grote auto's en dat voertuigen steeds meer 'op maat' zullen moeten zijn. Dit is het eerste deel in een korte serie over toekomstauto's.

Renault 19 S

Met het type S breidt Renault het 19-programma uit met een sportieve variant. De wagen wordt uitgerust met een 1721 cm3 motor van 54 kW (75 pk) of een 1794 cm3 motor van 68 kW (95 pk). Uiterlijk onderscheidt de S zich door iets andere bumpers en buitenspiegels die in de kleur van de carrosserie gespoten zijn en door een spoiler op de achterklep.

In het interieur zijn sportieve stoelen geplaatst en is een sportstuur aangebracht dat in hoogte verstelbaar is. Het instrumentarium is uitgebreid met een toerenteller. Tegen meerprijs kan een comfortpakket worden besteld dat bestaat uit elektrisch bedienbare zijruiten en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. De Renault 19 S is leverbaar voor een prijs vanaf 32.340 gulden. Sportieve jongen: Renault 19 in S-uitvoering.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

BMWZ13: Toekomstauto voor de alleenrijder

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's