Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Autokosten per kilometer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Autokosten per kilometer

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een Subaru Vivio GLi kost per kilometer 64,7 cent, wanneer men er jaarlijks 10.000 kilometer mee rijdt. Bij 15.000 kilometer per jaar is de prijs per kilometer 49,6 cent, bij 20.000 kilometer per jaar 42,1 cent. Dat blijkt uit het boekje Kilometerkosten '93 dat door de EVO (ondernemersorganisatie voor logistiek en transport) is uitgegeven.

In het ieder jaar uitkomende boekje van de EVO zijn de kilometerkosten opgenomen van meer dan duizend personenauto's en bestelauto's. Er is onderscheid gemaakt tussen benzine-, Ipg- en dieseluitvoeringen, terwijl per type auto zowel bij een jaarkilometrage van 10.000 kilometer als bij 15.000 km, 20.000 km, 30.000 km, 40.000 km, 50.000 km en 60.000 km de prijs per kilometer is opgegeven. De kosten zijn inclusief en exclusief btw weergegeven.

Bij het vaststellen van de kilometerprijs is rekening gehouden met alle belangrijke kosten zoals afschrijving, belasting, verzekering, brandstof en onderhoud. Het boekje geeft een goed beeld van de werkelijke kosten van een auto. Het is daardoor een handig hulpmiddel voor ondernemers die hun werknemers een vergoeding per kilometer voor het gebruik van een privé-auto willen betalen.

De cijfers in het boekje maken het ook mogelijk een goede vergelijking te maken tussen het gebruik van benzine, diesel en Ipg. Bij kleine auto's blijkt dat verschil niet zo groot te zijn. Een Ford Escort 1.6 bij voorbeeld kost in benzine-uitvoering bij 20.000 km per jaar 61,2 cent per kilometer, tegen de dieseluitvoering 59,9 cent.

Bij dure auto's zijn de verschillen groter. De Mercedes 200 E (benzine) kost bij 20.000 km per jaar 114,0 cent per kilometer, terwijl voor de Mercedes 200 D (diesel) dan 104,5 cent per kilometer moet worden betaald. Bij 60.000 km per jaar kost de benzineversie 72,5 cent per kilometer, tegen de dieselversie 61,2 cent.

Ford Maverick

Alleen de naam en het logo stammen van Ford. Voor de rest is de nieuwe Ford Maverick volledig een produkt van Nissan. De vierwielaangedreven terreinauto is door Nissan ontwikkeld en wordt in de Nissan-fabriek in Spanje gebouwd. Later dit jaar zal Nissan de nieuwe terreinwagen ook onder eigen naam op de markt brengen.

De nieuwe Maverick is vooral een vrijetijdsauto. Dat blijkt uit de comfortabele uitrusting en de luxueuze accessoires. De wagen komt in twee versies op de markt: als driedeurs vijfpersoons auto met korte wielbasis en als vijfdeurs zevenpersoons auto met lange wielbasis. Beide versies kunnen naar keuze worden aangedreven door een 2,4 liter viercilinder twaalfkleps benzinemotor van 124 pk of een 2,7 liter viercilinder turbodieselmotor van 100 pk. Standaard is een vijfversnellingsbak met hoge en lage gearing en inschakelbare vierwielaandrijving gemonteerd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Autokosten per kilometer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's