Remonstrants predikant laakt herv. vrijzinnige
„Prof. Krikke breekt volkomen met christendom"
HILVERSUM - Het blijft een raadsel dat de Hervormde Kerk de vrijzinnig hervormde emeritus hoogleraar prof. dr. S. Krikke tolereert, die ronduit schrijft dat het christendom de menselijke ziel op brute wijze heeft geknecht. „Dat is geen ketterij, maar een volkomen breuk met het christendom. Dat is repristinatie van het heidendom".
Zo reageert de remonstrantse oud-legerpredikant drs. J. W. Schneider naar aanleiding van een artikel in het blad Vrijzinnig Vizier waarin de eindredacteur prof. Krikke zelfs een "vechter voor geloofsvrijheid" noemde.
Dat artikel verscheen in december 1992. Drs. Schneider protesteerde bij de redactie. Hij hoorde drie maanden niets. In het jongste blad van Vrijzinnig Vizier, dat gisteren verscheen, wordt alleen gezegd dat „enkele reacties" naar aanleiding van de opvattingen van Krikke zijn binnengekomen.
Prof. Krikke zette zijn visie vorig jaar september uiteen op een congres aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam over het thema "Geloof en christendom in de jaren negentig". Hij betoogde toen dat het christelijk geloof gebaseerd zou zijn op „ondeugdelijke grondslagen". Hij pleitte voor een geloof dat verbonden is met authentieke levenswaarden, zoals dat bij de oude Germanen is te vinden vóór de komst van Bonifatius en Willibrord. Volgens drs. Schneider hangt prof. Krikke daarmee opvattingen aan die zestig jaar geleden ook de Deutsche Christenen huldigden. „Met de eer en trouw van de Germanen komen wij in de vrijzinnigheid wel in een uiterst bedenkelijk, om niet te zeggen verwerpelijk gedachtenstelsel", aldus drs. Schneider.
Apologetisch
Drs. Schneider, zelf grootgebracht in een vrijzinnig milieu, ziet vrijzinnigheid vooral als een poging om apologetisch de waarden van het christelijk geloof voor de moderne mens uiteen te zetten. Maar opvattingen zoals van Krikke of van iemand als ds. Hans Stolp hebben volgens hem niets te maken met de traditionele vrijzinnigheid van theologen als Roessingh, Heering en Sevenster. Vrijzinnigheid ziet Schneider desgevraagd tegenwoordig steken in het jasje van de leervrijheid. „Daar komt de vrijzinnigheid praktisch op neer in de grote kerken". Vrijzinnigheid betekent dan vooral de Schriftkritische benadering.
In die zin begrijpt drs. Schneider de Gereformeerde Bond goed in zijn angst voor het Samen-op-Wegproces. Maar hij ziet in de Gereformeerde Kerken op het vlak van de plaatselijke gemeenten „nog veelszins een confessioneel gereformeerd leven aanwezig, waar de Gereformeerde Bond zich verwant mee kan voelen. Aan de andere kant is er in de Hervormde Kerk ook volledige leervrijheid, zie maar wat het IKON teweeg heeft gebracht. Volgens haar Kerkorde, waarin staat dat de Kerk weert alles wat haar belijden weerspreekt, blijft het bevreemdend dat de Hervormde Kerk niets doet aan iemand die openlijk afstand doet van het christendom zelf en de geschiedenis van het christendom de geschiedenis van geestelijke knechting noemt", aldus Schneider.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 17 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 17 Pagina's