KLM-top dreigt met schrappen 6000 banen
Bonden: Organisatie moet doelmatiger
AMSTERDAM (ANP) - De vakorganisaties van KLM-personeel zullen voorstellen van de directie die neerkomen op verslechtering van de arbeidsvoorwaarden verwerpen zolang de directie de mogelijkheden niet benut om de interne organisatie doelmatiger te laten werken. De bonden overlegden vandaag met de KLM-top over een tweede grote sanering. Daarbij moet worden gekozen tussen fmanciële offers en banenverlies. In het slechtste geval zouden daarbij volgens de directie binnen driejaar 6000 arbeidsplaatsen kunnen verdwijnen.
De vakorganisaties hebben gisteren als gezamenlijke strategie vastgesteld dat er alleen over verslechtering van de arbeidsvoorwaarden kan worden gesproken als de directie bereid is de organisatie minder log te maken. Het is voor het eerst dat de bonden voorafgaand aan het overleg een gezamenlijk standpunt innemen. De strategie werd vanmorgen per brief in een oplage van 15.000 verspreid onder het KLM-personeel.
Drie piramides
De vakorganisatie vinden dat de lopende saneringsoperatie, Concurrerend Kostenniveau 1 (CKNl), de formalistische, hiërarchische bedrijfscultuur niet wezenlijk heeft veranderd. Er is veel ondoelmatigheid in de KLM-organisatie blijven zitten. De invoering van een reorganisatie waarbij de KLM is opgesplitst in drie divisies (Passage, Vracht en Vliegtuigen) heeft de organisatie alleen maar veranderd van een piramide in drie piramides, waarin de communicatie van boven naar beneden nog altijd even moeizaam verloopt.
Het uitkleden van de arbeidsvoorwaarden is volgens de vakorganisaties een heilloze weg, omdat het loonkostenniveau dat de directie daarbij voor ogen staat in Europese omstandigheden niet haalbaar is.
De vakorganisatie tonen zich niet onder de indruk van de dreigende taal die de directie gebruikt in het aan de bonden uitgereikte businessplan, waarin in het slechtste geval gewag wordt gemaakt van een scenario waarbij over het op 31 maart aflopende boekjaar '92-'93 een verlies wordt voorspeld van 578 miljoen gulden en van een scenario waarbij de komende drie jaar zesduizend banen verloren gaan. „Dat is het scenario van nietsdoen, waarbij de KLM op termijn wordt gedegradeerd tot een kleine Europese luchtvaartmaatschappij, maar daar zijn ook wij natuurlijk niet op uit", aldus voorzitter H. Popelier van de Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel (VKC), de grootste bond bij de KLM.
Vermogenspositie
De vakbonden hebben de KLM-directie vanmorgen laten weten dat duidelijk gemaakt moet worden hoe de vermogenspositie van het bedrijf zich heeft ontwikkeld, wie daarvoor verantwoordelijk was, welke consequenties daaruit getrokken worden en hoe de verantwoordelijkheden in de toekomst geregeld gaan worden.
KLM heeft toe nu toe twee deelnemingen gedaan in andere luchtvaartmaatschappijen die samen een miljard gulden belopen. Het gaat om 200 miljoen gulden die verdwenen is in de inmiddels afgestoten deelneming in het Franse Air Littoral en 800 miljoen gulden die in de Amerikaanse partner Northwest is gestopt. Die investeringen zijn boekhoudkundig inmiddels afgeschreven en moeten in het ergste geval -als de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest failliet gaatals verloren worden beschouwd.
Volgens de overlevingsstrategie van de directie moet de KLM versneld groeien. Het vergroten van het marktaandeel kost geld, maar de vakorganisaties noemen het „uiterst merkwaardig" dat dit uit de arbeidsvoorwaarden in plaats van uit het eigen vermogen moet worden betaald.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 17 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 17 Pagina's