Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WETENSCHAP & TECHNIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WETENSCHAP & TECHNIEK

RESIDU

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kunststof vangrail

Als automobilisten hem met rust laten, gaat een stalen vangrail al gauw vijftien jaar mee. Als het aan TNO ligt, ziet de toekomst voor de verzinkte stalen vangrail er echter somber uit. De organisatie werkt aan een kunststof uitvoering van het produkt en dat valt binnen vijfjaar langs de weg te verwachten. Voordelen: een kunststof exemplaar gaat langer mee, levert geen zinkverontreiniging en is sneller en makkelijker aan te brengen. In de markt zit toekomst. Langs de Nederlandse autowegen staat ongeveer 4000 kilometer rail, waarvan jaarlijks 200 kilometer wordt vernieuwd. Heel Eiiropa heeft jaarlijks 3500 kilometer nodig.


Kunststof brug, kantoor, huis

In het Verenigd Koninkrijk zijn ze de kunststof vangrail al voorbij. Over de River Tay in Schotland hangt een kunststof brug. De Britten noemen het een spectaculair voorbeeld van ACCS in de praktijk. ACCS is hun Advanced Composite Construction System. De Schotse brug is 62 meter lang, 2 meter breed en weegt 15 ton. Studenten hebben hem zonder hulp van zware kranen in elkaar gezet. In het Verenigd Koninkrijk staat inmiddels ook het eerste twee verdiepingen tellende kantoor van glasfiber versterkt plastic. Volgens Richard Irvine van het bedrijf DST, dat de exclusieve rechten op ACCS heeft, is negen verdiepingen ook geen probleem, zelfs niet in aardbevingsgebieden. Juist in dat soort gebieden ziet hij goede mogelijkheden voor plastic huizen: „Je zet ze heel snel op, bij voorbeeld na een natuurramp, met relatief laag geschoold personeel. Het materiaal kan ook heel goedkoop getransporteerd worden".


Bloeddruk

NASA-astronauten gaan, waarschijnlijk deze week, met een Nederlandse bloeddrukmeter de ruimte in. TNO-Biomedische instrumentatie (BMI-TNO), gevestigd in het Academisch Medisch Centrum (AMC), heeft het nieuwe systeem voor continue bloeddrukmeting, de Finapress, ontwikkeld. Het bloeddrukonderzoek maakt deel uit van een reeks experimenten naar de aanpassing van de mens aan langdurige gewichtloosheid in de ruimte. De Finapress meet continu de bloeddruk door middel van een opblaasbare manchet rond de vinger. Tot voor kort was een 'bloedige' meting door middel van een prik in de slagader de enige methode voor deze exacte manier van bloeddrukmeting.


Ozonlaag

Fokker Space & Systems, de ruimtevaarttak van de Nederlandse vliegtuigbouwer, gaat met het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Ball Aerospace samenwerken bij de ontwikkeling van een instrument voor de meting van chemische bestanddelen in de eerste 100 kilometer van de atmosfeer; de troposfeer en stratosfeer. Het te ontwikkelen instrument, de Sciamachy (scanning imaging absorption spectrometer for atmospheric chartography) moet volgens Fokker in 1998 vliegen op een nieuw ruimteplatform voor aardobservatie. De metingen door de Sciamachy moeten onderzoekers meer inzicht geven in de chemische processen in de atmosfeer. Het voornaamste doel is die processen te ontdekken die verantwoordelijk zijn voor de aantasting van de ozonlaag.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 17 Pagina's

WETENSCHAP & TECHNIEK

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 17 Pagina's