GS Z-Holland tegen nieuw Zestienhoven
Rotterdam „uiterst verbaasd en teleurgesteld"
DEN HAAG - Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland zijn in meerderheid tegen de aanleg van een nieuwe luchthaven ten noorden van Rotterdam. De aanleg daarvan staat op gespannen voet met het provinciaal milieubeleid en moet niet worden gerealiseerd, zo heeft de provincie gisteren bekendgemaakt. Wel zijn GS akkoord gegaan met de voorgestelde verstedelijking van de noordrand van Rotterdam en met de aanleg van de nieuwe Rijksweg A-13/A-16.
De Rotterdamse PvdA-wethouder J. Linthorst (ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling) is „uiterst verbaasd en teleurgesteld" over dit standpunt. Hij verwijt GS dat zij het enorme belang van de luchthaven voor de regionale economie en werkgelegenheid veronachtzamen.
GS hebben de economische voordelen, uitbreiding werkgelegenheid en beter vestigingsbeleid, afgewogen tegen de nadelen voor de nieuw te bouwen woonwijken en natuur en landschap. Het college vindt dat de in het Integraal Plan Noordrand (IPNR) voorgestelde verstedelijking en de aanleg van nieuwe rijkswegen wèl door moeten gaan.
Wethouder Linthorst wijst er echter op dat bij de verplaatste luchthaven een toplocatie voor bedrijven kan ontstaan, die tienduizenden arbeidsplaatsen op kan leveren. „Het is navrant om te constateren dat in een tijd waarin landelijke en provinciale overheden zich grote offers getroosten om industriële werkgelegenheid in Nederland te behouden, de provincie Zuid-Holland de Rotterdamse economische belangen verkwanselt en hiervoor honderden arbeidsplaatsen wenst op te offeren".
Linthorst verbaast zich erover dat GS met een standpunt komen, juist nu het Rijk op het punt staat om in de nota Regionale Luchthaven Strategie (Relus) een besluit te nemen over de aanleg van de luchthaven. De wethouder dringt er bij het kabinet op aan om snel duidelijkheid te geven over de verplaatsing van het huidige vliegveld Zestienhoven naar de polder Schieveen. Hij is er van overtuigd dat de aanleg van de nieuwe luchthaven voor het milieu een aanzienlijke verbetering betekent.
Milieuhinder
Het nieuwe standpunt van GS staat haaks op een besluit van Provinciale Staten in 1986. De regionale luchthaven werd toen opgenomen in het streekplan Rijnmond. Door ontwikkeUngen op economisch en milieugebied vinden GS dat deze beslissing weer ter discussie staat.
Het college vindt dat onderzocht moet worden hoe de luchthaven Schiphol van groter betekenis kan worden voor de regio Rotterdam. Mocht de rijksoverheid toch besluiten dat de nieuwe luchthaven wordt gebouwd, dan moeten de plannen voor woningbouw aan de noordrand van Rotterdam zo worden bijgesteld dat er ten opzicht van de situatie in 1985 geen toename van de milieuhinder plaatsvindt, zo vinden GS.
Nachtvluchten
Naar verwachting neemt de regering deze maand een besluit over de nieuwe luchthaven. Ook binnen het kabinet is verschil van mening over het economisch belang tegenover dat van het miheu.
GS verwachten dat Provinciale Staten op 6 mei over het IPNR zullen besluiten. Daarna volgt een inspraakprocedure. Ook de Tweede Kamer zal zich nog moeten uitspreken.
Tegen de plannen voor de nieuwe luchthaven is veel bezwaar van omwonenden, omliggende gemeenten en de miUeubeweging. Vooral het toestaan van nachtvluchten heeft voor veel protest gezorgd. Ook vinden de tegenstanders het uit oogpunt van veiligheid onverantwoord een nieuwe luchthaven aan te leggen te midden van een grootstedelijk gebied.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 17 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 17 Pagina's