Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Twao minst populaire aspect onderwijsbeleid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twao minst populaire aspect onderwijsbeleid

Enquête: Loon naar prestaties „goed idee"

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

UTRECHT (ANP) - De Tijdelijke wet arbeidsbemiddeling onderwijs (twao), die ontslagen leraren weer aan werk moet helpen, is het minst populaire aspect van het huidige onderwijsbeleid. Voor het overige kunnen leraren, schoolleiders en bestuurders zich redelijk tot goed in het beleid vinden.

Dat blijkt uit een enquête van het ministerie van onderwijs die deze week is gehouden tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT). De grotere vrijheid voor scholen om zelf personeelsbeleid te voeren en over de financiële bestedingen te beslissen, juichen de ondervraagden allemaal toe. Zelfs vinden velen dat eigenlijk alleen een grotere school die zelfstandigheid goed kan dragen. Alleen de leraren van het speciaal onderwijs, de lom- en lok-scholen, vinden dat niet. 

De twao, de wet die scholen dwingt werkloze leraren aan te nemen die een wachtgelduitkering genieten, vindt men in strijd met de autonomie van scholen. Dat bleek vooral tijdens de discussie die aanwezigen zaterdag met staatssecretaris Wallage voerden over de uitkomsten van de enquête. Kritiek uit de zaal over deze wet kon op luid applaus rekenen. Wallage reageerde wat ironisch: „De twao is impopulair. Dat hoor ik. Behalve dan bij de leraar J die na vier jaar werkloosheid weer aan het werk mag. Zo'n 30.000 leraren zonder werk, dat kunnen we niet laten voortduren", aldus de staatssecretaris. 

Uit de enquête bleek dat vernieuwingen in het personeelsbeleid met instemming worden begroet. Loon naar prestaties en stevige functioneringsgesprekken bijvoorbeeld vonden zowel leraren als schoolleiders een goed idee.

Medezeggenschap

Met de medezeggenschap in het onderwijs gaat het, althans volgens de tientallen ondervraagden op de NOT, wat minder goed. Iedereen vindt dat een medezeggenschapsraad (MR) belangrijk is. Maar op de vraag of de MR op de eigen school ook serieus genomen wordt, reageert men met duidelijke aarzeling. Voor meer medezeggenschap van de ouders, waar bijvoorbeeld onderwijsspecialisten van het CDA erg voor zijn, zijn de leraren huiverig: bijna niemand van de ondervraagden was het daar volmondig mee eens.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 8 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Twao minst populaire aspect onderwijsbeleid

Bekijk de hele uitgave van maandag 8 maart 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's