Scheepvaartroute verder uit kust
DEN HAAG/TERSCHELLING Tankschepen en schepen met gevaarlijke lading moeten voortaan ruim buiten de kust varen. Een voorstel hiertoe is door minister Maij van verkeer samen met haar Duitse collega ingediend bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO).
Op dit moment kunnen kuststaten schepen in internationale wateren niet verplichten een bepaalde route te varen. Daarvoor is eerst een wijziging nodig van het Internationale Verdrag ter beveiliging van mensenlevens op zee. Naar verwachting duurt die procedure enige jaren. Minister Maij werkt daarom samen met Duitsland en Denemarken aan een interim-voorstel waarbij schepen op vrijwillige basis gebruik maken van een route verder ten noorden van de Waddenzee.
Een 'slachtoffer' van de route dicht onder de kust is het Duitse containerschip Linda Buck, dat strandde bij Terschelling. De Linda Buck is donderdagnacht tijdens hoogwater een eind naar open zee versleept. Gisteravond lag het schip boven op de zandbank waarachter het tijdens de storm van zondag terechtkwam.
Rond half twaalf gisteravond werd door de bergers van Smit Tak tijdens hoogwater opnieuw een poging ondernomen om het schip vlot te trekken. Als de poging niet is gelukt, zal het schip nog wel enige dagen op het strand liggen, zo is de verwachting van woordvoerder Zwart van Rijkswaterstaat Terschelling. Volgens hem resten er dan twee mogelijkheden: wachten op volle maan over veertien dagen („er is dan meer water") of zandbank weggraven.
Zie ook Accent "Roerloos" pagde
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 februari 1993
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 februari 1993
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's