Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

IZB: Elke vertolking van Bijbel heeft risico

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IZB: Elke vertolking van Bijbel heeft risico

„Verbaasde" reactie op commotie rond Echo

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AMERSFOORT - „Ons heeft deze commotie verbaasd. Uiteraard kan men van mening verschillen over de vraag of de niet alledaagse manier van verwoording van een bijbelse geschiedenis aanspreekt of niet. Elke vertolking van een bijbelgedeelte betekent immers een risico".

Dat schrijft IZB-predikant drs. H. de Leede in een reactie op berichten dat verschillende hervormd-gereformeerde evangelisatiewerkers het blad "Echo" niet hebben willen bezorgen vanwege de als stuitend ervaren inhoud en stijl. De bezwaren richten zich vooral tegen de gefingeerde brieven van koning David aan Bathseba, Joab en Nathan. „Als eindredactie hebben we gemeend dat de thematiek van zonde en genade in elk geval heel dicht bij de doelgroep van Echo, de rand- en buitenkerkelijken, wordt gebracht", zo meent drs. De Leede.

„Menselijk boek"

Het wekt volgens De Leede bevreemding dat woorden als „stuitend", „grof en „onbijbels" en „blasfemisch" gebezigd worden. „Zijn de heiligheid en goddelijkheid van de Bijbel niet daarin zo groot dat het zo'n door en door menselijk boek is? In alle geschiedenissen wordt de mens uit z'n verborgen zondige bestaan opgejaagd. Daarom staat het Oude Testament zo vol van geschiedenissen die wij bepaald niet zouden vertellen. De naam van Bathseba staat samen met die van Rachab en Tamar in het geslachtsregister van de Heiland. Dat is toch niet om te suggereren dat het met die zonden van David wel meeviel, maar om ons te tonen hoe diep de Christus in het vlees is ingedaald (Kohlbrugge). De beslissende vraag is ook bij dit Echo-nummer of de inhoud een adequate poging is om 2 Samuël 11 en 12 te vertolken voor hen die van zonde en genade niets (meer) weten", aldus ds. De Leede.

Naar de mening van De Leede is dat wat ds. Troost (de auteur van de gefingeerde brieven, red.) schrijft, niet wezenlijk anders dan wat Calvijn zegt. Deze spreekt van Davids beestachtige stompzinnigheid en dat David een wellusteling en rebel zou zijn. „Hoogstaand was het niet wat daar in het koninklijk paleis gebeurde. Het was plat, zoals de zonde dat altijd en overal is. Hoogstaand mens werd Qavid (weer) toen hij uit de diepten Psalm 51 -die ook in het Echo-nummer staat afgedrukt- bad. Dat heeft ds. Troost willen vertellen. Naar het inzicht van de eindredactie van Echo: raak. Maar daarover kan men twisten".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

IZB: Elke vertolking van Bijbel heeft risico

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's