Cirkel van critici om Kuitert steeds wijder J
Omstreden boek beleeft dertiende druk
ROTTERDAM - Je kunt als Kuitert het geloof betwüfelen, maar "Heti kan nog erger". Een boek met deze titel werd gisteravond aan prof. dr. H. M. Kuitert aangeboden. Het bevat de neerslag van een discussie uit 1992 tussen dr. Kuitert en prof. dr. H. S. Versnel, met daarop weer beider , reacties. De aanbieding van dit boek vond plaats op het moment dat de < dertiende druk van Kuiterts "Algemeen Betwyfeld Christeiyk Geloof' op de pers ligt. Ook zijn inmiddels Engelse, Amerikaanse en Duitse edities op de markt gebracht.
Een jaar geleden werd het in confessionele kring omstreden boek gepresenteerd. Uitgeverij Ten Have belegde gisteravond samen met Donner Boeken aan de Rotterdamse Lijnbaan een bijeenkomst waar prof. Kuitert zijn bevindingen van het afgelopen jaar samenvatte. In aansluiting hierop ontvingen prof. Kuitert en prof. Versnel de eerste exemplaren van "Het kan nog erger", een discussie over de thema's uit het "Algemeen Betwijfeld Christelijk Geloof'.
Reeds na de presentatie van zijn geruchtmakende boek, zo deed prof. Kuitert uit de doeken, wilde een EOverslaggever hardnekkig hem de uitspraak ontlokken dat hij de christelijke kerk verloochende. Kuitert zei verder dat „uit alle hoeken" gereageerd is op zijn boek.
De uitgever zei dat de cirkel van critici steeds wijder werd. Na de gereformeerde bestrijding kwam de hele oecumene in het geweer. De roomskatholieken en sinds kort zelfs agnostici en atheïsten kopen het boek om „van al die onzin kennis te nemen".
Ontzenuwen
Prof. Kuitert zei dat zowel de behoudende vleugel als linkse barthianen hem langs de. liniaal legden. De kritiek uit de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk vond hij prachtig, „want ik werd de stok om de hond te slaan, om daarmee Samen op Weg van het lijf te houden". Dat komt, aldus prof. Kuitert, omdat de Gereformeerde Bond een grote groep met een machtspositie is. Nu zijn ze bang, als de Gereformeerden gaan meedoen, dat ze die machtspositie kwijtraken.
De hoogleraar zei verder niet zo veel wanklanken gehoord te hebben. Wel hadden sommigen gezegd: Hoor ik soms de duivel spreken? „Maar ik kon dat ontzenuwen, want dan zei ik: „Ik ben Kuitert"". Prof. Kuitert vond overigens dat hij een gereformeerde calvinist gebleven is.
Veel kritiek kreeg hij op het feit dat hij veel zaken die in de Bijbel staan niet gelooft. Als voorbeeld wees hij op de maagdelijke geboorte. Aan de hand van het voorbeeld van de jongeling van Naïn zei hij dat het geen zin heeft te vragen of zulke gebeurtenissen waar zijn of niet, „want we doen er nu toch niets mee".
Op de gehoorde vraag of zijn boek nu een antwoord op de secularisatie was of juist de oorzaak van de secularisatie, wilde de hoogleraar geen antwoord geven. Dat moet de lezer maar doen.
Gemiste openheid
Ook aanwezig tijdens de boekpresentatie was dr. J. Hoek, lid van het hervormd moderamen en auteur van een boek dat kritisch ingaat op Kuiterts theologie. Dr. Hoek zei dat hij in de lezing van prof. Kuitert geen enkel nieuw element ontdekt had. Hij had niet de indruk dat Kuitert een serieuze ontmoeting met de orthodox denkende theologen wil. Daarover maakte Kuitert slechts grapjes: „Ik mis de openheid naar rechts", zo zei hij. Wel meende dr. Hoek, wijzend op het genoemde voorbeeld van de jongeling van Naïn, dat prof. Kuitert voortgaat op de door hem reeds eerder ingeslagen weg.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 februari 1993
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 februari 1993
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's