Dr. Tallman: Het Westen heeft een vertekend beeld van de islam
Arabische Wereld Zending bepleit heroriëntatie op Ismaël
AMSTERDAM - De westerse samenleving behoeft een verandering in kennis, gezindheid en gedrag ten opzichte van de islam in het algemeen en de moslimse naaste in het bijzonder. Die mening vertolkte dr. Ray Tallman, de nieuwe internationaal directeur van de Arabische Wereld Zending (AWZ), gisteren in Amsterdam op een studiebijeenkomst van de afdeling Nederland.
Tallman, auteur van "An introduction to World Mission", werkte samen met zijn vrouw Marge van 1965 tot 1973 in Marokko. De laatste achttien jaar was hij hoogleraar missiologie aan het Moody Bible Institute in Chicago.
Moslims hebben volgens Tallman een duidelijke uiteenzetting nodig van de christelijke leer maar ook een demonstratie van het lichaam van Christus. In zijn lezing ging hij in op drie hoofdtaken van de christelijke kerk. Deze is krachtens het zendingsbevel in Matthéüs 28 verantwoordelijk voor de verkondiging van het Evangelie, maar ook voor het onderhouden van de christelijke gemeenschap en het doen van christelijke handreiking.
Het christelijk getuigenis wordt zichtbaar bemoeilijkt doordat het christendom wereldwijd is uiteengevallen in 26.000 denominaties, zo berekende Tallman op grond van recent cijfermateriaal. Ook betoogde hij dat het christendom in de geschiedenis heeft gefaald doordat het de joden uitsloot van kerkelijke gemeenschap en de Arabieren negeerde. Tekenend voorbeeld noemde hij het huidige Israël, waar 200 (volgens de zaal zelfs 350) organisaties pretenderen Christus te vertegenwoordigen. De Arabische wereld is bij de meeste van hen niet in beeld.
Karikatuur
In zijn lezing ging Tallman tevens in op de historische wortels van de islam. Het gebruik van de naam "Allah" stamt volgens hem reeds uit het preislamitisch tijdperk. De naam noemde hij „acceptabel, maar niet volledig". Mohammed zou verder een karikatuur hebben gemaakt van de christelijke leer door de toenmalige controverse tussen judaïsten en christenen, de beperkte informatie van zijn echtgenote en zijn eenzijdige oriëntatie op het kloosterleven. Ook liet hij zien dat in de loop der geschiedenis velen moslim werden omdat de islam betere garanties bood dan het christendom, dat „afrekende" met het diaconaat.
De Arabische mentaliteit kreeg volgens Tallman mede een voedingsbodem in de oorlog van 1967, toen Arabieren zich ineens bewust werden van een gemeenschappelijke vijand: de staat Israël. De evangelisatie wordt nog eens dubbel bemoeilijkt doordat elke inzet van het westen wordt beschouwd als een vervolg op de kruistochten en het koloniahsme. Naar het oordeel van Tallman zal het christendom daarom in ieder geval moeten benadrukken dat haar oorsprong niet westers maar oosters is: Jezus werd geboren in de Arabische wereld.
Veel tijd besteedde de spreker aan een heroriëntatie op de persoon van Ismaël. Het christendom heeft Ismaël synoniem verklaard met de verbondsbreker en de afvallige. Genesis 12 en 16 zijn echter „een demonstratie dat een meervoudig huwelijk bij voorbaat gedoemd is te mislukken". Tallman: Abraham had een probleem met het wachten op de Heere, Hagar faalde door haar vlucht, en God bewees Zichzelf als de Barmhartige door haar te begenadigen met een afzonderlijke openbaring, haar en haar zoon bij hun naam te noemen en Ismaël te vergelijken met de in de oosterse wereld positief geduide woudezel.
Fundamentalisme
In de discussie liet dr. J. van Butselaar weten moeite te hebben met een specifieke zendingsdrang ten aanzien van de islam. Het Westen dient toch voor alles het oor te luisteren te leggen bij het getuigenis van de vaak heel oude christelijke kerken in de Arabische wereld. Tallman antwoordde hierop dat de AWZ vooral werkt in die gebieden waar het christelijk getuigenis totaal is verdwenen. De zending heeft daar de opdracht zich te bewijzen als niet bij uitstek westers, maar als Noordafrikaans, zo zei hij.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 februari 1993
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 februari 1993
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's