Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met je hoofd tegen het dak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Met je hoofd tegen het dak

Rob Bruintjes: „Veel auto's zijn extra onveilig voor lange mensen"

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ongetwijfeld hebben heel veel mensen hem zien lopen op de Auto-RAI. Met zijn lengte van 2,21 meter valt Rob Bruintjes namelijk behoorlijk op. De vertegenwoordigers van de diverse automerken zullen hem in ieder geval niet snel vergeten. Hij stelde lastige vragen en kwam tot onplezierige conclusies: De meeste auto's op de -RAI zijn niet geschikt voor lange mensen.

„In veel auto's kan ik niet zitten, omdat ik met mijn benen en mijn hoofd gewoon knel kom te zitten", vertelt Rob Bruintjes. „Vaak zit mijn linkerknie bekneld tussen het stuur en de deur, waardoor ik het stuur niet eens rond kan draaien. Ik ben tot nu toe maar enkele auto's tegengekomen waar ik redelijk in pas: de VW Passat, de Audi 80, de Peugeot 605, de Toyota Carina, de Volvo 850 en enkele Amerikanen. De beste auto voor lange mensen is de Mercedes S-klasse, maar ja: wie kan die betalen?"

Gemiddelde lengte

Auto's worden ontworpen volgens vaste SAE-normen. Bruintjes: „Die zijn gebaseerd op een gemiddelde lichaamslengte van 172 cm. Terwijl de gemiddelde lichaamslengte van mannen in Noord-Europa inmiddels 182 cm is. Weliswaar houden de ontwerpers nog rekening met mensen die 10 cm langer en 10 cm korter zijn, maar dat is het dan. Met een lengte van 2,21 meter zit Rob Bruintjes ver boven de norm die auto-ontwerpers als uitgangspunt nemen. Wie nog langer of nog korter is, valt buiten de boot. Terwijl er alleen in Nederland al honderdduizenden mensen zijn met een lengte tussen 1,90 meter en 2 meter". Nederland bij; hij is 2,35 meter.

Onveilig

Rob Bruintjes is voorzitter van de Klub Lange Mensen (KLM), die als doelstelling heeft het behartigen van de belangen van haar leden. Alleen lange mensen kunnen lid worden van de Klub. Voor mannen geldt dat ze langer dan 1,90 meter moeten zijn, voor vrouwen dat ze langer dan 1,80 meter zijn. Op dit moment telt de Klub zesduizend leden. Natuurlijk is daar ook de langste man van

De Klub Lange Mensen houdt zich met alle zaken bezig waar lange mensen tegenaan lopen. De Auto-RAI was een mooie aanleiding om ook weer eens de auto's onder de loep te nemen. „Het is erg belangrijk dat we ons met auto's bezighouden, omdat hierbij ook de veiligheid in het geding is. Veel lange mensen nemen het voor lief dat ze wat krap zitten in een auto en wat lastig in kunnen stappen. Ze

Knokken op middenklassemarkt

Het wordt dringen op de middenklassemarkt. Populaire auto's als de Opel Vectra en de Mazda 626 krijgen er een paar belangrijke concurrenten bij. Zoals de nieuwe Mitsubishi Galant en de nieuwe Honda Accord, die op de Auto-RAI werden geïntroduceerd, en de nieuwe Ford Mondeo, die volgende maand komt.

Allemaal zitten ze in dezelfde prijsklasse, met een basismodel van rond de 37.000 gulden. Dan zijn er ook nog de Nissan Primera, de Peugeot 405 en de Audi 80. Dat wordt knokken.

Alle merken proberen de prijzen van hun middenklassers zo laag mogelijk te houden, hoewel de aanschafprijs niet het belangrijkste is. Het overgrote deel van de auto's in deze klasse wordt namelijk gekocht ' voor zakelijk gebruik door "fleetowners" en lease-bedrijven. Om een interessante lease-prijs te berekenen, is vooral de inruilwaarde van belang. Voor de nieuwste modellen is de inruilwaarde nog moeilijk te bepalen. Dat maakt de concurrentieslag de komende tijd extra spannend.

Nieuwe Galant

Mitsubishi denkt de concurrentie een slag voor te zijn door zo veel mogelijk moderne technologie in zijn modellen te stoppen. De nieuwe Galant, die op de Auto-RAI als wereldprimeur werd gepresenteerd, is dan ook niet zomaar een enigszins vernieuwd model met wat wijzigingen hier en wat verbeteringen daar. Het is een auto die van de eerste tot de laatste schroef geheel nieuw is ontworpen. De wagen kreeg een nieuwe carrosserie, een nieuwe wielophanging, nieuwe motoren en is leverbaar met allerlei nieuwe elektronische extra's.

Er werd voor de Galant een geheel nieuwe, ingenieuze wielophanging ontwikkeld, die Mitsubishi omschrijft als de multilink-ophanging. Simpel gezegd komt het erop neer dat er bij de voorwielen zowel een vergeten dat het extra onveilig is in een auto te rijden die niet geschikt is voor lange mensen", zegt Bruintjes.

„Doordat je met je hoofd tegen het dak zit, heb je bij aanrijdingen bij voorbeeld eerder kans op halsfracturen. En doordat je vaak gedwongen bent onderuitgezakt te zitten, komen je knieën omhoog en heb je bij aanrijdingen grote kans op ernstige kwetsuren. De hoofdsteunen zijn in de meeste auto's eerder gevaarlijk dan veilig. Ze zitten bij lange mensen in de nek in plaats van tegen het hoofd, waardoor ze bij onderste als een bovenste draagarm is toegepast, waardoor de koersstabiliteit is verbeterd. Tijdens een korte proefrit met de nieuwe Galant bleek dat de nieuweling inderdaad opvallend strak op de weg ligt en in bochten nauwelijks overhelt. Wel vonden wij de vering aan de stugge kant.

Fuzzy Logic

Met uitzondering van de turbodiesel zijn de motoren vanzelfsprekend voorzien van vier kleppen per cilinder. Er zijn twee viercilinder motoren leverbaar, van 1,8 liter (126 pk) en 2,0 liter (137 pk), en twee zescilinder motoren, van 2,0 liter (150 pk) en 2,5 liter (170 pk). De 2,0 liter turbodieselmotor levert een vermogen van 90 pk.

De topmodellen zijn voorzien van Fuzzy Logic Control, een elektronisch systeem dat via diverse sensoren informatie krijgt en maatregelen neemt met betrekking tot de automatische transmissie en andere elektronische systemen waarmee de auto is uitgerust. De topmodellen kunnen voorzien worden van Active-ECS, een elektronisch veersysteem, Actieen aanrijding van achteren juist extra letsel kunnen veroorzaken".

Niet slim
Door Bert Mateboer

Het grootste probleem bij de meeste auto's is dat de stoel niet ver genoeg naar achteren geschoven kan worden. „Dan kun je wel bij een plaatwerker een nieuwe slede voor de stoel laten monteren, maar dan voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring en heb je kans dat de verzekering geen dekking meer geeft. Er zijn slechts enkele bedrijven die een auto zo kunnen ombouwen dat hij de typegoedkeuring houdt. Die bedrijven zijn schreeuwend duur.

Waarom nu niet een wat langere slede gemonteerd, zodat je met een paar kleine ingrepen de stoel toch in een wat verder naar achteren geplaatste stand kunt brengen? Zo'n slede ben ik tot nu toe alleen bij de BMW 3-serie tegengekomen; ook de nieuwe Ford Mondeo heeft hem. Veel autofabrikanten zijn oostindisch doof gebleven voor de wensen van lange mensen. Heel dom, want daardoor zijn hun auto's gewoon ontoegankelijk voor veel klanten. Commercieel gezien is dat niet slim". tjes optimistisch over de toekomst. „Ik heb gemerkt dat er autofabrikanten zijn die naar ons luisteren en bij auto's die nu in ontwikkeling zijn rekening willen houden met onze wensen. Ook zie je steeds meer dat grote bedrijven als de PTT voor de aanschaf van nieuwe bedrijfsauto's criteria gaan opstellen waarbij de lengte van lange werknemers een belangrijke rol speelt. Verschillende auto's vallen dan af omdat ze voor lange mensen niet geschikt zijn. Ik heb daarom goede hoop dat de autofabrikanten hun standaard SAE-normen zullen bijstellen".

Ruimte-auto's

Hoe denkt Bruintjes over de zogenaamde ruimte-auto's? „Laat me niet lachen", zegt hij. „Die ruimteauto's zijn onzin. Het enige voordeel is dat de instap wat gemakkelijker is, maar de ruimte in het interieur is even belabberd als bij andere auto's. De Renault Espace is enige tijd geleden vernieuwd, maar biedt nu nog minder ruimte dan voorheen.

Voor lange mensen komt instappen bij veel auto's neer op zich naar binnen wringen.

De enige auto waarin ik echt goed zit, is de Mercedes S-klasse. In die auto is de stoel zowel naar boven als naar beneden te verstellen en voldoende ver naar achteren te schuiven, en kan het stuur zowel in hoogte als in lengte versteld worden. Dat is de enige auto waar ik me echt lekker in voel. Waarom is het nu niet mogelijk zo'n stoel en zo'n stuur ook in andere auto's te monteren? Waarom is de Mercedes 190 voor lange mensen dan weer zo'n verschrikkelijk beroerde auto?"

Optimisme
Ondanks alle problemen is Bruin

Hoe staat het trouwens met de ruimte op de achterbank? Bruintjes: „De achterbank is een drama en zal dat voorlopig ook wel blijven. Als lang mens kun je in geen enkele auto fatsoenlijk op de achterbank zitten. Vooral als je achter iemand zit die ook lang is. Dan blijft er geen millimeter ruimte meer over". De Klub Lange Mensen voert regelmatig autotests uit en heeft een lijst opgesteld van auto's die geschikt zijn voor lange mensen. Deze lijst is aan te vragen bij de administratie: Schans 71, 1261 MJ Blaricum.

Mitsubishi wil extra marktaandeel veroveren met een geheel vernieuwde en met elektronica volgestopte nieuwe Galant. ve-4WS, een elektronisch vierwielaandrij f systeem, en Traction Control System, een elektronisch systeem dat het doorspinnen van de wielen voorkomt.

De Galant 2.5 GTi V6 Dynamic-4 is met al deze elektronische extra's uitgerust en kost dan ook 73.995 gulden. De andere modellen zijn goedkoper. De prijzen voor de sedan-modellen lopen vanaf 36.995 gulden voor de Galant 1.8 GLi en 39.995 gulden voor de Galant 2.0 GLi. De Galant 2.0 GTi V6 kost 58.995 gulden. De vijfdeurs hatchback-modellen zijn steeds 1000 gulden duurder.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Met je hoofd tegen het dak

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's