Biologische winkel heeft hoge drempel
Natuurvoedingsseaor wil marktaandeel tot 10 procent uitbreiden
AMSTERDAM - De groei is eruit. Natuurvoedingswinkels hebben het moeilijk. Aanbod van biologisch geteelde produkten is er genoeg, maar de klanten laten het afweten. De kwaliteit laat te wensen over en de prijzen worden te hoog gevonden, bleek vorig jaar uit een consumentenonderzoek. Een collectieve reclamecampagne zou in die situatie verandering kunnen brengen. BD gaat in de aanval.
Met de aanbodzijde van verse biologische produkten is niets aan de hand: daar is nog altijd sprake van een gestadige groei. Jaarlijks neemt het aantal bedrijven die zich op deze vorm van landbouw richten met 10 procent toe. In 1991 ging het volgens cijfers van het Landbouw-Economisch Instituut (LEI) om 9200 hectare. De vraagzijde laat het echter afweten. Alle mensen die er bewust voor kiezen om biologische produkten te kopen, doen dat inmiddels. De groei van de laatste jaren kwam vorig jaar tot stilstand.
Het LEI presenteerde gisteren een stappenplan dat de huidige situatie moet doorbreken. Doelstelling daarbij is dat biologische produkten rond 2000 5 tot 10 procent van de markt in het levensmiddelenkanaal moeten uitmaken. Momenteel ligt dit op 1 a 2 procent. Twee wegen dienen daarbij naar de mening van het LEI te worden bewandeld. De natuurvoedingswinkels moeten alles in het werk stellen om mensen die toch al bij hen komen meer te verkopen. Daarnaast moet de gangbare handel (supermarkten en speciaalzaken) worden opengebroken, door vraag vanuit de consumenten te stimuleren. vraag van selectieve kopers en kenners zou de gangbare handel (supermarkten en speciaalzaken) er toe over moeten gaan meer biologische produkten in het basisassortiment op te nemen. De grootste groei verwacht Zimmermann hier.
Geen kunstmest
Wil een en ander slagen, dan zal de BD-sector zelf aan een aantal basisvoorwaarden moeten voldoen: er zal kwaliteit geleverd moeten worden, produkten moeten liefst het hele jaar rond verkrijgbaar zijn, en de prijs van een biologisch produkt mag niet meer dan 50 procent boven die van een gangbaar produkt liggen. Collectieve reclame moet er bovendien voor zorgen dat consumenten ook daadwerkelijk naar produkten vragen die niet bespoten zijn, waar geen kunstmest aan te pas is gekomen en waar geen toevoegingen in zitten.
Bij de biologisch verkrijgbare produkten nemen aardappelen het grootste aandeel in (2,4 procent). Melk is de kleinste groep (0,4 procent). Redenen om biologische produkten te kopen zijn de verwachte voordelen voor het milieu en voor de eigen gezondheid. Argumenten tegen zijn kwaliteit en prijs, de eerste is te laag, de laatste te hoog.
Het gewone levensmiddelenkanaal heeft heel weinig biologische produkten in het assortiment, hoogstens wat lang houdbare zaken als zuurkool, peen, ui, aardappel of koffiemelk. Ze dienen vaak om het bedrijf een 'groen randje' te geven, aldus J. G. Wieringa van Biologica. Sinds 1 januari behartigt deze stichting de belangen van de biologische boeren en de biologische handel. 'Hardlopers' -produkten met een hoge omzetsnelheid- worden nauwelijks aangeboden. De in Zuid-Holland opererende keten Konmar is hierop een gunstige uitzondering, vindt Wieringa. Een jaar geleden besloot men de gewone flessemelk door biologische flessemelk te vervangen. De omzet van deze in glas verpakte zuivel verdubbelde in die tijd. „Ze verkopen die melk ook maar voor een kwartje per liter meer dan de gangbare. In een natuurvoedingswinkel betaal je meestal een gulden meer". DoOrbroken
Wieringa: „We hebben jarenlang geknokt voor een plaats. Dierenbescherming en Milieudefensie vonden ons niets, het ministerie van landbouw had niets met ons op. Dat is doorbroken. De biologische handel heeft nu bestaansrecht. Nu is het zaak dat de schakels in elkaar vallen, dat aanbod, handel en consumenten elkaar vinden. Het COET-project van de veilingen waarbij ook biologische groente en fruit wordt geveild en via de gangbare kanalen aan de detailhandel wordt geleverd, is een voorbeeld waarbij dat goed gelukt is. Biologische groente wordt gelijk met de gewone bezorgd, dat scheelt geld en bij de winkel krijgen ze maar één bezorger aan de deur"
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 februari 1993
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 februari 1993
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's