Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Unilever behaalde in 1992 recordwinst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Unilever behaalde in 1992 recordwinst

Resultaat multinational 5 procent hoger

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ROTTERDAM - De winst van Unilever is in 1992 voor het eerst in de geschiedenis van dit Nederlands-Britse concern uitgekomen boven de vier miljard gulden. De onderneming verdiende 5 procent meer dan in het voorafgaande jaar. De raad van bestuur geeft geen prognose voor de ontwikkeling van het resultaat in 1993.

Unilever maakte vanmorgen de jaarcijfers bekend. De nettowinst vermeerderde van 3,8 tot ruim vier miljard gulden. Daarbij is omgerekend tegen gemiddelde wisselkoersen. Bij gelijkblijvende verhoudingen tussen de diverse munten zou het resultaat met 9 procent zijn toegenomen. De omzet groeide met 4 procent tot 79,5 miljard gulden. In 1984 klom de winst voor het eerst tot boven de twee miljard en in 1988 tot boven de drie miljard. In 1992 bereikte de multinational dus een nieuwe mijlpaal.

Voorzitter van de raad van bestuur F. A. Maljers merkte het geheel van de thans gepubliceerde uitkomsten aan als -mede gelet op de moeilijke externe omstandigheden- „een wezenlijke vooruitgang". Hij merkte in een toelichting op: „Het is geen gemakkelijke periode geweest. De economische ontwikkeUng bleef achter bij de verwachtingen en de gang van zaken in de valutasfeer maakte het leven ook niet eenvoudiger".

Prognose
Maljers waagde zich niet aan een concrete voorspelling voor de gang van zaken in het lopende jaar. „We eindigden 1992 beter dan we het begonnen. Dat is natuurlijk een goed voorteken voor 1993, al achten we het nog te vroeg om erop te vertrouwen dat het economisch klimaat minder kil zal worden". De voorzitter benadrukte dat Unilever in de voorbije maanden wel heeft aangetoond dat het in een betrekkelijke slechte conjuncturele situatie toch vooruitgang weet te boeken.

Per aandaal steeg de winst van 13,55 tot 14,29 gulden. Het dividend gaat van 5,56 naar 5,78 gulden (plus 4 procent). Daarvan werd inmiddels 1,48 gulden uitbetaald in de vorm van een interim-uitkering.

Unilever is producent van voedingsmiddelen, waspoeder en toiletartiléelen. Het hanteert merknamen als Calvé, Becel, Linera, Royco, Rama, Boursin, All, Robijn, Ola, Omo, Magnum en Timotei. Het concern zag zich in 1992 geconfronteerd, zo verklaarde Maljers op een persconferentie, met uiteenlopende marktomstandigheden in de verschillende regio's van de wereld. In Europa ging het minder voorspoedig, terwijl in Noord-Amerika de resuhaten juist verbeterden. De brutowinstmarge (de brutowinst als percentage van de omzet) bedroeg onveranderd 8,6 procent.

De verkoop van consumentenprodukten trok aan naarmate de maanden vorderden. In het vierde kwartaal gaf de nettowinst een toename te zien van 9 procent (bij constante koersen van 15 procent), van 967 tot 1057 miljoen gulden.

Nederland

De activiteiten van Unilever in Nederland leverden een nettowinst op van 155 miljoen, tegen 164 miljoen in 1991. Het resultaat viel lager uit als gevolg van vooral hoge herstructureringskosten. De omzet verbeterde licht tot 3,27 miljard gulden. Bij de Nederlandse vestigingen van de multinational werken in totaal 9600 mensen; eind 1991 waren dat er 9800. Wereldwijd telt Unilever zo'n 283.000 medewerkers (in 1991 292.000).

Unilever heeft vorig jaar monidaal gezien ongeveer 3,4 miljard gulden geïnvesteerd. Daarnaast besteedde de onderneming 1,4 miljard aan research. Zij introduceert regelmatig nieuwe produkten. Zo kon het concern met behulp van een innovatieve technologie als eerste marktpartij geconcentreerde vloeibare wasmiddelen in omloop brengen.

Ér vond een versterking plaats van de positie in Midden-Europa. Unilever kocht in Polen, Hongarije en Tsjechië in totaal vier bedrijven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Unilever behaalde in 1992 recordwinst

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 februari 1993

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's